jupitertwind-768x576

Korzystającym z 3.6-metrowego teleskopu ESO astronomom udało się zidentyfikować planetę podobną do… Jowisza orbitującą wokół gwiazdy podobnej do Słońca (HP 11915) w podobnej odległości co Jowisz w Układzie Słonecznym. Według obowiązujących teorii, powstawanie planet o masie Jowisza odgrywa istotną rolę w ewolucji budowy układu planetarnego. Samo istnienie planety o masie Jowisza, na orbicie podobnej do Jowisza, wokół gwiazdy podobnej do Słońca sprawia, że układ planetarny może być bardzo podobny do Układu Słonecznego.

Jak dotąd przeglądy nieba w poszukiwaniu egzoplanet były najbardziej czułe na układy planetarne znajdujące się blisko gwiazdy i składające się z masywnych planet o masie co najmniej kilku mas Ziemi. To znacznie różne układy od naszego, w którym blisko gwiazdy znajdują się małe planety skaliste, a dalej gazowe olbrzymy.

MTAyNHg3Njg,12993104_12993100

Według najnowszych teorii, budowę naszego Układu Słonecznego, tak sprzyjającego powstaniu życia, możemy zawdzięczać obecności Jowisza i grawitacyjnemu wpływowi tego gazowego olbrzyma na Układ Słoneczny w trakcie jego tworzenia. Możemy zatem wnioskować, że znalezienie planety bliźniaczej dla Jowisza to kolejny duży krok w kierunku znalezienia układu planetarnego podobnego do naszego.

Instrument HARPS zainstalowany na 3.6-metrowym teleskopie ESO w Obserwatorium La Silla w Chile

Brazylijski zespół skupił się na badaniu gwiazd podobnych do Słońca szukając układów planetarnych podobnych do Układu Słonecznego. W trakcie badań udało się odkryć planetę o masie zbliżonej do masy Jowisza, orbitującą wokół gwiazdy podobnej do Słońca – HIP 11915 w odległości niemal identycznej do odległości Jowisza od Słońca. Za odkryciem stoi HARPS – jeden z najbardziej precyzyjnych instrumentów do poszukiwania planet na świecie – zainstalowany na 3.6-metrowym teleskopie ESO w Obserwatorium La Silla w Chile.

Mimo, że wiele planet podobnych do Jowisza znajdowano już wcześniej w różnych odległościach od gwiazd podobnych do Słońca, nowa planeta pod względem masy i odległości od gwiazdy, i pod względem podobieństwa gwiazdy do Słońca jest jak na razie najlepszym analogiem Słońca i Jowisza.

Gwiazda macierzysta planety – bliźniak naszego Słońca HIP 11915 – podobna jest do Słońca nie tylko pod względem masy lecz także wieku. Jakby tego było mało, skład gwiazdy jest również podobny do Słońca.

Według Jorge Melendez z Universidade de São Paulo w Brazylii, kierownik zespołu i współautor publikacji „poszukiwanie Ziemi 2.0 oraz Układu Słonecznego 2.0 jest jednym z najbardziej ekscytujących zadań dzisiejszej astronomii. Cieszymy się, że możemy być częścią badań możliwych dzięki najnowszym instrumentom obserwacyjnym ESO.”

Megan Bedell z University of Chicago oraz główna autorka publikacji podsumowuje: „Po dwudziestu latach poszukiwania egzoplanet, w końcu zaczynamy znajdować długookresowe gazowe olbrzymy podobne do tych w Układzie Słonecznym. Jest to możliwe dzięki długoterminowej stabilności instrumentów takich jak HARPS. Nasze odkrycie podkażdym względem jest ekscytującym znakiem, że wiele układów słonecznych czeka jeszcze na odkrycie.”

Do potwierdzenia niezbędne są jeszcze dalsze obserwacje, jednak HIP 11915 jest jednym z najbardziej obiecujących kandydatów na gwiazdę wokół której może istnieć układ planetarny podobny do naszego.

Źródło: phys.org / A&A