image_3038e-NGC-1140

Powyższe niesamowite zdjęcie wykonane Kosmicznym Teleskopem Hubble’a przedstawia galaktykę karłowatą o nazwie NGC 1140 znajdującą się w odległości 60 milionów lat świetlnych w Gwiazdozbiorze Erydanu. Jak widać na zdjęciu, NGC 1140 ma nieregularny kształt (podobny do Wielkiego Obłoku Magellana – małej galaktyki krążącej wokół Drogi Mlecznej).

Ta niewielka galaktyka przechodzi właśnie przez okres intensywnego formowania gwiazd. Mimo, że jest dziesięć razy mniejsza od Drogi Mlecznej, tempo powstawania w niej gwiazd dorównuje tempu powstawania gwiazd w Drodze Mlecznej, tj. co roku powstaje jedna gwiazda rozmiaru Słońca. Wyraźnie to widać na zdjęciu pod postacią jasnego, niebieskobiałego światła młodych gwiazd.

Galaktyki takie jak NGC 1140 – małe, gwiazdotwórcze i zawierające duże ilości pierwotnego gazu ze znacznie mniejszą zawartością pierwiastków cięższych od wodoru i helu niż w Słońcu – są szczególnie interesujące dla astronomów. Ich skład chemiczny sprawia, że podobne są do intensywnie tworzących gwiazdy galaktyk wczesnego Wszechświata. Galaktyki, które powstawały we wczesnym Wszechświecie były budulcami galaktyk takich jak Droga Mleczna. Jednak z uwagi na fakt, że galaktyki wczesnego Wszechświata trudniej obserwować z uwagi na ich odległość, bliższe gwiazdotwórcze galaktyki są dobrym zamiennikiem do badania ich ewolucji.

Intensywne tworzenie gwiazd będzie miało jednak niszczący wpływ na tą małą, karłowatą galaktykę. Gdy większe gwiazdy przejdą cały proces ewolucji, zakończą swój żywot jako supernowe. W tego typu wybuchach gaz zostanie odrzucony w przestrzeń z łatwością uciekając grawitacji galaktyki. Usunięcie gazu z galaktyki oznacza koniec okresu tworzenia gwiazd, bowiem zabraknie podstawowego budulca nowych gwiazd.

Źródło: nasa