hubbleseesad

Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił na powyższym zdjęciu ostatnie momenty życia umierającej gwiazdy. Ostatnie podrygi trwają tylko chwilę w skali kosmologicznej, jednak według naszych standardów gwiazda ma jeszcze trochę czasu. Ten etap życia gwiazdy może trwać dziesiątki tysięcy lat.

Agonia gwiazdy wytworzyła przepiękną mgławicę planetarną znaną pod oznaczeniem NGC 6565, obłok gazu wyrzuconego z gwiazdy po tym jak silne wiatry gwiezdne odrzuciły zewnętrzne powłoki gwiazdy w przestrzeń kosmiczną. Wyrzucenie odpowiedniej ilości materii odkryło jasne jądro gwiazdy, którego promieniowanie ultrafioletowe podgrzało otaczający je gaz w różnym stopniu. Dzięki temu gaz świeci w przepięknej palecie kolorów. Te same kolory można obserwować w słynnej i zachwycające mgławicy Pierścień (NGC 6720), która reprezentuje ten sam rodzaj mgławicy.

Mgławice planetarne oświetlane są przez około 10 000 lat zanim centralna gwiazda ochłodzi się, skurczy i przejdzie w stadium białego karła. Gdy to się stanie, promieniowanie gwiazdy drastycznie zmniejsza swoją intensywność i przestaje podgrzewać otaczający ją gaz i mgławica przestaje świecić.

Źródło: HST