pia19631

Najnowsze i jak dotąd najdokładniejsze zdjęcia powierzchni Ceres wykonane przez sondę Dawn przedstawiają w niespotykanej dotąd jakości cechy powierzchni włącznie z wysoką, unikalną na całym globie górą, formacją kraterów oraz wąskimi pęknięciami.

„Sonda Dawn doskonale wykonuje swoje zadania na nowej orbicie kontynuując ambitny plan badawczy. Aktualne zdjęcia przesyłane przez sondę charakteryzuje trzy razy większa rozdzielczość niż na poprzedniej orbicie, dzięki czemu zdjęcia ukazują nowe szczegóły intrygującej planety karłowatej,” mówi Marc Rayman, główny inżynier i dyrektor misji sondy Dawn z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie.

pia19632

Na obecnej orbicie na wysokości 1470 km, sonda Dawn spędza 11 dni na wykonaniu zdjęć całej powierzchni Ceres. Każdy 11-dniowy cykl składa się z 14 okrążeń. W ciągu kolejnych dwóch miesięcy  sonda sześciokrotnie wykona zdjęcia powierzchni całego globu.

Każde zdjęcie wykonane z obecnej orbity charakteryzuje się rozdzielczością 140 metrów na piksel i obejmuje mniej niż 1 procent powierzchni Ceres.

W tym samym czasie równolegle spektrometry w zakresie widzialnym i podczerwonym zbierają dane, które umożliwią naukowcom lepsze zrozumienie minerałów występujących na powierzchni Ceres.

pia19633-1041

Inżynierowie i naukowcy planują także uszczegółowić swoje pomiary pola grawitacyjnego Ceres, co pozwoli im zaplanować kolejną orbitę sondy Dawn – najniższą w ramach misji – oraz podróż na tą orbitę. Pod koniec października Dawn zacznie obniżać się na swoją najniższą orbitę – na wysokości zaledwie 375 km.

Dawn to pierwsza misja która weszła na orbitę wokół planety karłowatej oraz pierwsza misja, w ramach której sonda weszła na orbitę wokół dwóch różnych ciał Układu Słonecznego. Wcześniej sonda przez 14 miesięcy znajdowała się na orbicie wokół protoplanety Westa, a 6 marca br. weszła na orbitę wokół Ceres.

Źródło: NASA / Elizabeth Landau