A galactic maelstrom

Powyższe zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a (NASA/ESA) przedstawia Messier 96, spiralną galaktyką znajdującą się nieco ponad 35 milionów lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Lwa. Rozmiarem i masą przypomina Drogę Mleczną. Po raz pierwszy odkryta została przez astronoma Pierre’a Mechaina w 1781 roku i dodana do słynnego katalogu obiektów astronomicznych Messiera zaledwie 4 dni po odkryciu.

Galaktyka przypomina olbrzymi wir świecącego gazu, poprzecinany ciemnym pyłem spadającym spiralnie w kierunku jądra galaktyki. Messier 96 to wyjątkowo asymetryczna galaktyka;  tworzący ją gaz i pył są nierówno rozłożone w słabo wykształconych ramionach spiralnych, a jądro galaktyki nie znajduje się dokładnie w jej środku. Co więcej ramiona galaktyki są również asymetryczne – spowodowane jest to najprawdopodobniej przyciąganiem grawitacyjnym innych galaktyk z tej samej grupy co M96.

Owa grupa, nazwana po prostu Grupą M96 obejmuje także jasne galaktyki oznaczone w katalogu Messiera numerami 105 i 95 oraz kilka mniejszych i ciemniejszych galaktyk. To najbliższa nam grupa zawierająca jednocześnie jasne galaktyki spiralne i jasną galaktykę eliptyczną (M105).