Nowe zbliżenie na krater Occator na Ceres

dnia 10/09/2015

4-ceresbrights

Najjaśniejsze kropki na planecie karłowatej Ceres oślepiają tajemniczo na nowych zdjęciach przesłanych przez sondę Dawn. Nowe, najbliższe jak dotąd zdjęcia krateru Occator w skali 140 metrów/piksel dają naukowcom dokładniejszy obraz tych nietypowych obiektów.

Nowe zbliżenie krateru Occator z obecnej orbity sondy Dawn przedstawia dokładniejszy zarys najjaśniejszej, centralnej kropki oraz  cech powierzchni krateru. Z uwagi na fakt, że kropki są o tyle jaśniejsze od pozostałej powierzchni Ceres, zespół misji Dawn musiał połączyć dwa osobne zdjęcia w jedno – jedno wyostrzone na jasnych kropkach, a drugie na otaczającej je powierzchni.

Naukowcy stworzyli także animacje umożliwiające wirtualny przelot nad kraterem z nałożoną kolorową mapą topograficzną.

Naukowcy należący do zespołu misji Dawn zauważają, że krawędź krateru Occator w niektórych miejscach jest niemalże pionowa i wznosi się na prawie 2 kilometry.

Zdjęcia z obecnej orbity sondy Dawn, wykonane z wysokości 1470 km mają trzy razy lepszą rozdzielczość niż zdjęcia przesłane w czerwcu z poprzedniej orbity i niemal dziesięciokrotnie lepszą od zdjęć z pierwszej orbity przesłane w maju br.

Sonda zakończyła już dwa 11-dniowe cykle mapowania powierzchni Ceres z obecnej wysokości i 9. września rozpoczęła trzeci cykl. W ciągu dwóch miesięcy Dawn wykona mapę Ceres sześciokrotnie. Każdy cykl składa się z 14 orbit. Dzięki temu, że za każdym razem Dawn wykona zdjęcia pod nieznacznie innym kątem, naukowcy będą w stanie wykonać zdjęcia stereo, które posłużą do stworzenia map trójwymiarowych.

Źródło: JPL/NASA

1 komentarz

• Robert Jacek napisał(a):

Ostatnie misje NASA, to pasmo niesamowitych sukcesów i mnóstwo nowych wielkich pytań. Okazuje się, że nawet na zwykłej skale można znaleźć coś nieznanego, coś co bardzo trudno wyjaśnić i zapewne dopóki nie wyślą tam jakiegoś robota, to skończy się na jakiejś niepewnej hipotezie.
    Prawdziwa bomba zacznie się jednak wtedy, gdy ludzie zaczną te skały eksploatować. Może ponosi mnie wyobraźnia, ale jestem przekonany, że szybko okaże się, że minerały, które uważamy za najcenniejsze na ziemi, zostaną przyćmione innymi, znacznie cenniejszymi, a ludzie będą zadawać sobie pytanie, czemu tak długo zwlekali z ich eksploatacją.