m15-136

Trzech członków załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) opuści dzisiaj laboratorium na orbicie i wróci na Ziemię. Telewizja NASA TV planuje pełną relację odłączenia od ISS i lądowania.

Dowódca Expedition 44 Gienadij Padalka (ROSKOSMOS) oraz dwóch członków załogi Andres Mogensen (ESA) oraz Aidyn Aimbetov (Kazachska Agencja Kosmiczna) odcumują swój pojazd Soyuz TMA-16M od stacji kosmicznej o godzinie 23:29 CEST i wylądują w Kazachstanie o 2:51 CEST w sobotę.

Plan relacji NASA TV:

• 19:45 — Relacja z pożegnania i zamknięcia włazu między Soyuzem a Stacją (zamknięcie włazu ok. 20:00)
  • 23:00 — Relacja z odcumowania
  • 01:30 –Relacja z lądowania

Powrót trzech astronautów zakończy tym samym 168-dniowy pobyt Padalki na stacji kosmicznej. Mogensen oraz Aimbetov spędzili na stacji kosmicznej 10 dni odkąd dotarli na nią 4. września wraz z Siergiejem Wołkowem (Roskosmos), z którym wspólnie dostarczyli na orbitę statek Sojuz, którym na Ziemię wrócą Scott Kelly oraz Michaił Kornienko pod koniec swojej jednorocznej misji w przyszłym roku.

W momencie lądowania Padalka będzie jedynym człowiekiem w historii, który spędził na stacji łącznie 879 dni w ramach pięciu misji – to dwa miesiące dłużej niż Siergiej Krikalev, poprzedni rekordzista.

W momencie odcumowania statku Sojuz, na stacji formalnie rozpocznie się misja Expedition 45, której dowódcą będzie Scott Kelly. Oprócz niego na ISS zostaną Kornienko, Kjell Lindgren, Siergiej Wołkow, Oleg Kononenko oraz Kimiya Yui (JAXA).

Relacja z wydarzenia dostępna będzie pod adresem: