arussianprot

W poniedziałek Rosjanie z powodzeniem wysłali w przestrzeń kosmiczną rakietę Proton, na której pokładzie wynieśli rosyjskiego satelitę telekomunikacyjnego. Start przeprowadzono z Kosmodromu Bajkonur i był to drugi udany start od czasu katastrofy do której doszło podczas startu rakiety,która miała wynieść na orbitę satelitę meksykańskiego w maju 2015 roku.

Rakieta Proton-M wystartowała zgodnie z planem o godzinie 22:10 czasu lokalnego (21:10 czasu polskiego) w poniedziałek.

W sierpniu br. za pomocą rakiety Proton wyniesiono w przestrzeń brytyjskiego satelitę telekomunikacyjnego.

W maju doszło do utraty meksykańskiego satelity gdy rosyjska rakieta Proton-M uległa awarii tuż po starcie. Według państwowego producenta rakiet, firmy Khrunichev Centre do katastrofy doszło z powodu wady konstrukcyjnej jednego z silników.

Proton-M – rakieta oparta na technologii z czasów Związku Radzieckiego uważana jest za weterana w przemyśle kosmicznym, a Rosjanie pracują nadnową generacją rakiet, które mogłyby ją zastąpić.

Rosja zmuszona była wstrzymać wszystkie loty załogowe na orbitę po tym jak statek Progress wiozący zapasy na Międzynarodową Stację Kosmiczną uległ katastrofie pod koniec kwietnia br.

Statek Progress utracił kontakt z kontrolą naziemną i spłonął w atmosferze. Z uwagi na katastrofę, którą wg Rosjan spowodowała wadliwa rakieta Soyuz, grupa astronautów musiała spędzić dodatkowy miesiąc na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

W ubiegłym miesiącu astronauci z Rosji, Japonii i USA dotarli z powodzeniem na pokład ISS po dwumiesięcznej przerwie spowodowanej usterką rakiety.

Źródło: AFP