htvreentry

Japońska Agencja Kosmiczna JAXA ogłosiła, że statek transportowy H-II Transfer Vehicle (HTV) Kounotori-5 (biały bocian) bezpiecznie wszedł w ziemską atmosferę po zakończeniu zaplanowanych kontrolowanych manewrów deorbitacyjnych.

Kounotori-5 zacumował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) 25 sierpnia 2015 roku i pozostał tam przez 35 dni. W tym czasie caly ładunek został przeniesiony do wnętrza stacji, a na statek załadowano odpadki oraz wykorzystane narzędzia do eksperymentów.

Skonstruowany i zbudowany w Japonii HTV to bezzałogowy statek transportowy dostarczający zapasy na Międzynarodową Stację Kosmiczną. HTV stanowi podstawę działania ISS bowiem jest to jedyny pojazd zdolny do dostarczania dużego wyposażenia na orbitę. Statek zdolny jest przetransportować na stację około 6 ton metrycznych. Z uwagi na regularnie realizowane dostawy na czas praktycznie od pierwszego startu, HTV powszechnie jest uważany za bezpieczny i wiarygodny statek transportowy.

htv

HTV-5 wykonał bezpieczne, kontrolowane, niszczące wejście w atmosferę po trzecim manewrze deorbitacyjnym o godzinie 5:08 japońskiego czasu JST w dniu 30 września 2015 roku.

htviss