ngc-4639

Zespół Kosmicznego Teleskopu Hubble’a opublikował niesamowite zdjęcie galaktyki znanej pod nazwą NGC 4639.

NGC 4639 (także UGC 7884, PGC 42741) to spiralna galaktyka z poprzeczką znajdująca się w gwiazdozbiorze Panny w odległości około 72 milionów lat świetlnych od Ziemi.

Galaktyka należy do Gromady w Pannie – grupy około 1500 galaktyk tworzących serce Supergromady w Pannie.

Spiralne ramiona galaktyki świecą jasnymi regionami w których zachodzi aktywny proces tworzenia nowych gwiazd. Każdy z tych małych klejnotów ma w rzeczywistości rozmiar kilkuset lat świetlnych i zawiera tysiące młodych gwiazd.

Pośród nich znajdują się starsze jasne gwiazdy zwane cefeidami – które wykorzystywane są jako wiarygodne latarnie pozwalające określić odległości do pobliskich galaktyk. Naukowcy mierzą jasność tych gwiazd, aby określić ich odległość od nas.

W czerwcu 1990 roku astronomowie zauważyli w NGC 4639 jasną supernową typu Ia (nazwaną SN 1990N).

Galaktyka skrywa także ciemny sekret w swoim jądrze – supermasywną czarną dziurę pożerającą otaczający ją gaz. To tak zwane aktywne jądro galaktyki (AGN), które dało się odkryć dzięki charakterystycznemu widmu światła pochodzącego z galaktyki oraz promieniowaniu rentgenowskiemu powstającemu w pobliżu czarnej dziury.

Powyższe zdjęcie barwne zostało wykonane poprzez nałożenie zdjęć wykonanych w zakresie widzialnym, ultrafioletowym oraz bliskiej podczerwieni za pomocą kamery Wide Field Camera 3 na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Źródło: sci-news