p025usnolabel

Najlepszej jakości zdjęcia radarowe planetoidy 2015 TB145, która bezpiecznie przeleciała w pobliżu Ziemi właśnie zostały opublikowane. Naukowcy z NASA wykorzystali olbrzymie, naziemne radioteleskopy do uzyskania obrazu radarowego planetoidy podczas jej przelotu 31 października w odległości 480 000 km od Ziemi. Planetoida 2015 TB145 okazała się sferycznym obiektem o średnicy ok. 600 metrów.

„Radarowe zdjęcia planetoidy 2015 TB145 przedstawiają niewidziane wcześniej fragmenty powierzchni pokryte wklęsłościami, jasnymi kropkami, które mogą być głazami oraz inne złożone formy, które mogą być krawędziami,” mówi lance Benner z Jet Propulsion Laboratory w Kalifornii, który nadzoruje program radarowych badań planetoid. „Zdjęcia znacznie różnią się od zdjęć uzyskanych za pomocą teleskopu Arecibo 30 października, co można wytłumaczyć inną perspektywą w czasie trzygodzinnego okresu rotacji.”

Radarowe zdjęcia planetoidy 2015 TB145 uzyskane przez Obserwatorium w Arecibo dostępne są pod tymi adresami:

Do otrzymania najnowszych zdjęć radarowych planetoidy naukowcy wykorzystali 70-metrowej średnicy antenę DSS-14 w Goldstone (Kalifornia), która wysłała silny sygnał w zakresie mikrofalowym w kierunku planetoidy. Sygnał odbił się od niej i echo radarowe zostało zarejestrowane przez 100-metrową antenę Green Bank Telescope w Zachodniej Wirginii. Powyższe zdjęcia radarowe uzyskały rozdzielczość 4 metrów na piksel.

Po raz kolejny planetoida 2015 TB145 zbliży się do Ziemi we wrześniu 2018 roku mijając ją w odległości 38 milionów kilometrów (1/4 odległości Ziemia-Słońce).

Radary doskonale się nadają do badania rozmiaru, kształtu, rotacji, cech powierzchni i szorstkości powierzchni planetoid oraz do poprawiania obliczeń orbit planetoid. Pomiary radarowe odległości i prędkości planetoid często pozwalają na obliczenie ich orbit na stosunkowo długi czas w przyszłości.

NASA kładzie nacisk na śledzenie planetoid i ochronę naszej planety przed nimi. De facto, USA mają bardzo rozbudowany program przeglądu nieba i detekcji planetoid typu NEO (Near-Earth Objects). Jak dotąd to w ramach amerykańskich programów odkryto około 98% znanych obieków NEO.