lookingforde

Czy może istnieć inteligentna cywilizacja w układzie planetarnym przy gwieździe KIC 8462852? Niedawno przedstawione wyniki analizy danych zebranych przez Kosmiczny Teleskop Kepler pokazały, że ta konkretna gwiazda charakteryzuje się nieregularnie występującym spadkiem jasności rzędu nawet ponad 20 procent. Mimo, że zaproponowano kilka naturalnych wytłumaczeń tak silnej zmiany jasności gwiazdy, jedną z możliwości pozostawały tzw. megastruktury zbudowane wokół gwiazdy przez technologicznie zaawansowaną cywilizację.

Jednym z przykładów takich wielkoskalowych konstrukcji będących wytworem pozaziemskiej cywilizacji byłoby stworzenie tzw. sfery Dysona – składającej się z olbrzymich paneli słonecznych otaczających gwiazdę i zbierających energię wytwarzaną przez gwiazdę, na potrzeby tejże cywilizacji.

2015-11-01-1446402464-1081090-adamburn

Aby zbadać czy dziwne zachowanie gwiazdy nie jest sztucznie spowodowane przez zamieszkujące jej okolice istoty, naukowcy z SETI Institute (Search for Extraterrestial Intelligence) skierowali w stronę tej gwiazdy sieć teleskopów Allen Telescope Array. Sieć składa się z 42 anten o średnicy 6 metrów każda, które zlokalizowane są 500 km na północ od San Francisco.

Poszukiwano dwóch różnych typów sygnałów radiowych:

1. sygnałów wąskopasmowych o szerokości zaledwie 1 Hz, o których uważa się, że mogłyby być sygnałami wysyłanymi przez inne cywilizacje w celu informowania o swoim istnieniu. Bardzo często właśnie takich sygnałów poszukuje się w ramach licznych eksperymentów SETI.
  2. sygnałów szerokopasmowych, które mogą pochodzić od strumieni wytwarzanych przez silniki używane w danym układzie planetarnym. Zakładając, że wokół KIC 8462852 budowane są megastruktury, można zakładać istnienie pojazdów kosmicznych wykorzystywanych do serwisowania i obsługi takich struktur. Jeżeli tego typu pojazdy byłyby napędzane przez silne strumienie mikrofalowe, część tej energii mogłaby uciekać w przestrzeń i tworzyć nadwyżkę promieniowania w szerokim pasmie.

„Po raz pierwszy wykorzystaliśmy sieć Allen Telescope Array do poszukiwania stosunkowo szerokopasmowych sygnałów, typu emisji zwyczajowo raczej nie używanych do poszukiwania inteligencji pozaziemskiej,” powiedział Gerry Harp, naukowiec z SETI Institute.

Analiza danych z sieci nie wykazała jednak żadnych dowodów ani na istnienie sygnałów w zakresie częstotliwości od 1 do 10 GHz. W ten sposób wyeliminowano istnienie w tym układzie wielokierunkowych nadajników wysyłających 100 razy więcej promieniowania niż aktualne całkowite zużycie energii na Ziemi w przypadku sygnałów wąskopasmowych oraz 10 milionów więcej w zakresie szerokopasmowym.

Mimo, że te granice są stosunkowo wysokie – przede wszystkim z uwagi na dużą odległość (ponad 1400 lat świetlnych) do gwiazdy KIC 8462852, należy pamiętać, że:

1. moc nadajnika sygnałów wąskopasmowych może być znacząco mniejsza, jeżeli sygnał skierowany jest bezpośrednio w naszym kierunku,
  2. sygnały od silników napędzanych mikrofalami także mogłyby istnieć, i niejako dokładać się do emitowanych sygnałów, co dalej pozwala obniżyć moc nadajników.

No i na koniec, należy zauważyć, że każda cywilizacja zdolna do budowy sfery Dysona miałaby dostęp do energii sięgającej nawet 10^27 W. Moglibyśmy zatem wykryć nawet sygnały pochodzące od nadajników wielokierunkowych gdyby choć niewielka część tej energii była wykorzystywana do sygnalizowania swojej obecności.

„Historia astronomii mów nam, że za każdym razem gdy wydawało nam się, że odkryliśmy sygnał będący świadectwem istnienia obcej cywilizacji, zawsze się myliliśmy,” zauważa Seth Shostak, astronom z SETI Institute. „Jednak nawet, że prawdopodobnie osobliwe zachowanie tej gwiazdy, da się wytłumaczyć procesami naturalnymi, a nie istnieniem cywilizacji – warto na wszelki wypadek sprawdzić takie sygnały.”

Obserwacje nadal będą trwały, jednak jak dotąd nie znaleźliśmy dowodu na celowo emitowane w naszym kierunku sygnały radiowe z układu wokół gwiazdy KIC 8462852.

Wyniki obserwacji zespołu można przeczytać tutaj: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1511/1511.01606.pdf