Najbardziej samotna z galaktyk MCG+01-02-015

The loneliest of galaxies

Na powyższym zdjęciu widać tylko trzy lokalne gwiazdy (te z krzyżykami dyfrakcyjnymi). Wszystko inne na tym zdjęciu to galaktyki przypominające mikroby pływające w kropli wody. Zdjęcie zostało wykonane za pomocą kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) zainstalowanej na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Na pierwszym planie widzimy spiralne ramiona galaktyki MCG+01-02-015 zaciskające się na sobie, szczelnie otaczając wnętrze galaktyki. Mogłoby się wydawać, że owa galaktyka ma bardzo bogate sąsiedztwo. Nic z tego – to tylko złudzenie. Wręcz przeciwnie, MCG+01-02-015 znajduje się w niesamowitej kosmicznej pustce i jest jedną z najbardziej samotnych galaktyk.

Olbrzymia większość galaktyk znajduje się w długich włóknach galaktyk – włóknistych strukturach tworzących wielkoskalowy Wszechświat – utrzymywanych w ten sposób przez grawitację. Między tymi włóknami znajdują się olbrzymie obszary pustki, bezdroża Wszechświata, gdzie poza pojedynczymi galaktykami praktycznie nie ma żadnej materii – średnio 1 atom na metr kwadratowy. Jedną z takich pustek zamieszkuje właśnie MCG+01-02-015. Owa galaktyka znajduje się na tyle daleko od najbliższych jej galaktyk, że gdyby Droga Mleczna znajdowała się w tym miejscu to dopiero w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku moglibyśmy odkryć, że nie jest to jedyna galaktyka we Wszechświecie

Źródło: ESA/Hubble & NASA / N. Gorin (STScI)

Zdjęcie w lepszej jakości dostępne tutaj.

• Szczerzysz

Hmm…czy to aby prawdziwe stwierdzenie z tymi latami 60tymi? Skoro my widzimy tę galaktykę teraz tzn., że i widać naszą stamtąd. Z kolei w tle widać galaktyki, które są jeszcze dalej, więc też je widzimy. Nie sądzę, żeby były tylko 50 kilka lat świetlnych dalej…Jakieś wyjaśnienie?

• Nie nie, to chodziło o to, że z tamtej perspektywy wszystkie inne galaktyki są na tyle słabe, że nie możnaby ich było wykryć teleskopami, którymi na Ziemi dysponowaliśmy przed 1960.

• Szczerzysz