schiaparelli

Opracowywana wspólnie przez ESA oraz Roskosmos sonda ExoMars 2016 przygotowywana jest do transportu na Kosmodrom Baikonur w Kazachstanie, skąd zostanie wysłana w przestrzeń kosmiczną w marcu 2016 roku.

25 listopada 2015 r w Thales Alenia Space w Cannes media będą miały ostatnią możliwość przyjrzenia się  orbiterowi Trace Gas Orbiter oraz demonstratorowi wejścia w atmosferę, opadania i lądowania przed wyruszeniem w drogę na wschód.

Sonda zostanie wystrzelona na szczycie rosyjskiej rakiety Proton między 14 a 25 marca 2016 roku i dotrze na Marsa w październiku  2016 r.

TGO szczegółowo zbada obfitość gazów w atmosferze marsjańskiej. Szczególną uwagę zwróci na pochodzenie metanu – jego obecność wspazuje na aktywne, obecne źródło i TGO pomoże określić czy jego źródłem są procesy geologiczne czy biologiczne.

Schiaparelli ma za zadanie zademonstrować pełną paletę technologii pozwalających na kontrolowane lądowanie na Marsie w ramach przygotowań do przyszłych misji ExoMars.

TGO będzie także służył jako przekaźnik danych dla kolejnej misji z cyklu ExoMars, która będzie obejmowała łazik i platformę wykonującą badania na powierzchni Czerwonej Planety, a której wysłanie planowane jest na rok 2018.

ExoMars jest efektem współpracy między Europejską Agencją Kosmiczną ESA a Rosyjską Agencją Kosmiczną Roskosmos i składa się z dwóch misji. Pierwsza z nich, która zostanie wysłana w 2016 roku składa się z orbitera Trace Gas Orbiter, który będzie badał pochodzenie istotnych gazów w atmosferze marsjańskiej i spróbuje określić czy powstały w procesach biologicznych czy geologicznych oraz modułu Schiaparelli, który zademonstruje szereg technologii wykorzystywanych podczas wejścia w atmosferę, opadania i lądowania.

Druga z misji planowana na 2018 rok składa się z europejskiego łazika oraz rosyjskiej platformy wykonującej badania na powierzchni. Łazik będzie pierwszym obiektem tego typu na Marsie, który będzie miał możliwość przemieszczania się na powierzchni jak i wiercenia otworów na głębokość do dwóch metrów pod powierzcnią w celu uzyskania i analizowania próbek gruntu.

ExoMars stanowi zatem początek nowej ery europejskiej eksploracji Marsa – od obserwacji zdalnych do badań prowadzonych na powierzchni planety·