2-newhorizonsr.jpg

Sonda New Horizons przesłała na Ziemię pierwszą serię najlepszych i najbliższych zdjęć Plutona wykonanych podczas przelotu w pobliżu planety 14 lipca br – są to najlepsze zbliżenia Plutona jakie dane będzie nam oglądać przez kilkadziesiąt nadchodzących lat.

Co tydzień sonda New Horizons przesyła dane zapisane na cyfrowych nośnikach podczas przelotu w pobliżu Planety. Najnowsze zdjęcia stanowią część sekwencji zdjęć wykonanych w momencie największego zbliżenia do powierzchni planety – każdy piksel na zdjęciu przedstawia fragment powierzchni o bokach 77-85 metrów – dzięki czemu na zdjęciach widoczne są szczegóły wielkości bloku mieszkalnego. Na zdjęciach sondzie udało się uchwycić szeroką paletę obiektów, od kraterów, po góry i lodowce.

„Te zbliżenia ukazujące różnorodność powierzchni Plutona ukazują w pełni moc naszej sondy, która jest w stanie dostarczyć naukowcom niesamowitych danych,” powiedział John Grunsfeld, były astronauta i z-ca administratora Dyrektoratu Misji Naukowych NASA w Waszyngtonie. „Sonda New Horizons zachwyciła nas wszystkich przesyłając na Ziemię fenomenalne zdjęcia Plutona, i wraz z kolejnymi danymi docierającymi do nas niemalże bez przerwy, nasz zachwyt nad kolejnymi szczegółami nie maleje.”

3-newhorizonsr.jpg

Najnowsze zdjęcia przedstawiają pas o szerokości 80 kilometrów na globie znajdującym się ponad 5 miliardów kilometrów od nas. „Nowe zdjęcia dają  nam zapierający dech w piersiach obraz geologii Plutona,”  powiedział główny naukowiec misji NH Alan Stern z Southwest Research Institute (SwRI) w Boulder, Kolorado. „Tak szczegółowych zdjęć nie mieliśmy w przypadku Marsa czy Wenus przez dekady od momentu pierwszego przelotu w ich pobliżu – w przypadku Plutona od razu mamy wszystko – kratery, góry, lodowce – zaledwie pięć miesięcy po przelocie! Nauka, którą możemy wynieść z tych zdjęć jest po prostu niesamowita!”

Zdjęcia zostały wykonane za pomocą instrumentu Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) na pokładzie New Horizons ok. 15 minut przed maksymalnym zbliżeniem do Plutona z odległości zaledwie 17 000 kilometrów.

4-newhorizonsr.jpg

W ciągu nadchodzących kilku dni naukowcy oczekują kolejnych zdjęć z tego zestawu, które ukażą kolejne szczegóły powierzchni w tej niesamowitej rozdzielczości.

Źródło: JHUAPL/NASA