New Horizons nadaje! Lodowe Równiny Plutona!

9911ecbea07a30e7c89fdadbe8a058e8_L

New Horizons dostarcza nowe dokładniejsze zdjęcia lodowych równin na Plutonie! Poniższe zdjęcie w skali rzeczywistej ma ok 80km na 700km , wykonane zostało z odległości ok 17 000 km nad powierzchnią Plutona dnia 14 lipca 2015 roku.

new.sputnik.top_

Oryginalny obraz: http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/new.sputnik.top_.jpg

Ale to nie wszystko.. Naukowcy z NASA nanieśli na siebie dane z dwóch instrumentów pomiarowych Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) oraz Ralph Multispectral Visible Imaging Camera (MVIC), które sonda New Horizons zebrała mniej więcej w odstępie 20 minut między pomiarami dnia 14 lipca 2015 roku i otrzymali taki oto obraz obszaru zwanego Viking Terra:

pluton

Obraz wysokiej rozdzielczości: http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/test.png

Przybliżona scena ma ok. 250 km szerokości. Co ciekawe, naukowcy zwrócili uwagę na jasne skondensowane smugi na zboczach kraterów (jest to tak zwany po polsku klatrat metanu – czyli metanowy lód , substancja złożona z cząsteczek wody i metanu) oraz na miejsca, w których znajduje się czerwonawa, jakby grubsza, intensywniejsza warstwa materii (tego typu ‚materia’ nosi nazwę tholin) – w miejscach tych naukowcy podejrzewają pewnego rodzaju ruch, którego natura jest póki co nie znana. Mianowicie wygląda na to, że czerwonawa materia (tholiny) skupia się w niektórych kraterach oraz przmieszcza się, bądź za pomocą wiatrów wiejących na Plutonie, bądź spowodowane jest to ruchami lodów pod powierzchnią po których tholin… serfuje.

Póki co czekamy na dalsze wieści i dane z New Horizons, które może nieco rozjaśnią sytuację.