Niebieska mgła na Plutonie!

Niebieska_mgła_na_Plutonie

Nasa opublikowała dziś przetworzone zdjęcie jakie udało im sie otrzymać po naniesieniu na siebie obrazów wykonanych przez instrumenty Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) oraz Ralph/Multispectral Visible Imaging Camera (MVIC) znajdujące się na pokładzie sondy New Horizons. Zdjęcia wykonane zostały 14 lipca 2015 roku w rozdzielczości 1 km/piksel.

Naukowcy uważają, że mgła obserwowana w atmosferze Plutona to fotochemiczny smog, który powstał w wyniku reakcji metanu oraz innych molekuł z atmosfery Plutona z promieniami Słońca, tworząc tym samym skomplikowaną mieszankę weglowodorów takich jak etyleny czy acetyleny. Węglowodory te akumulują się do cząstek o wielkości dziesiętnych części mikrometra i rozpraszają promienie Słońca tworząc jasną błękitną mgłę widoczną na powyższym zdjęciu.

Przemierzając atmosferę Plutona, cząsteczki te formują różnego rodzaju skomplikowane poziome warstwy, rozciągające się na setki kilometrów wokół Plutona, do wysokości nawet 200 km nad jego powierzchnią.

Pięknym uzupełnieniem tego zdjęcia są góry Plutona (prawa strona, godzina 4-ta) które cudownie komponują się z niebieską mgłą.

Link do obrazu w pełnej rozdzielczności: http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/01142016_color_haze_layers_no-scale.png