Największy wulkan Układu Słonecznego!

dnia 01/02/2016
Olympus Mons

Oto widziana z pokładu Indyjskiego Orbitera Marsjańskiego  najwyższa góra (wulkan) Układu Słonecznego! Tak zwany Olympus Mons, z łacińskiego góra Olimp! Zdjęcie wykonano 27 Listopada 2015 roku z wysokości 32,282 kilometrów.

Olimp przewyższa najwyższą górę naszej planety prawie 3 krotnie, w zależności jak liczyć jego faktyczną wysokość to jest to od 21 000 metrów (średnio) do około 26 000 metrów w stosunku do nizin. Jego szerokość u podstawy to około 550 kilometrów a sama głębokość centralnego krateru to przeszło 3 kilometry. Gdyby nanieść ów górę na powierzchnię Francji to wyglądałoby to mniej więcej tak:

Francja Wulkan

Tak wysoki wulkan jest najprawdopodobniej efektem braku płyt tektonicznych na Marsie. Dzięki czemu czas aktywności w porównaniu do średniego ziemskiego czasu aktywności wulkanu jest znacznie dłuższy.

Olympus_Mons

Chmury pary wodnej widoczne ponad szczytami wulkanów na pierwszej fotografii to zjawisko normalne dla tego okresu na Marsie. Chmury te zwane są Nix Olympica (Śniegi Olimpu). Fachowa nazwa tego zjawiska to chmura orograficzna, po raz pierwszy na Marsie zaobserwowane zostały przez Giovanni Schiaparelliego a następnie zbadane przez sondę Mariner 9 w latach 71-72 XX wieku.