Prawdziwa galaktyczna bitwa! M81 vs M82

dnia 03/02/2016

M81vM82_AvdHoevenEtAl_1406

W lewym dolnym rogu M81 – spiralna galaktyka, w prawym górnym M82 – galaktyka nieregularna. Bitwa, którą toczą od milionów lat to grawitacyjne starcie dwóch gigantów. Obydwie galaktyki znajdują się w silnym polu grawitacyjnym przeciwnika. Grawitacja M82 wpłynęła już na zwiększenie gęstości ramion spiralnych M81 przy tym wzbogacając jej spiralne ramiona o kilka kolejnych warstw. Oddziaływanie M81 na M82 natomiast, spowodowało tak duże zagęszczenie regionów gwiazdotwórczych czy galaktycznych obłoków gazowych, że nawet Chandra X-Ray Observatory zaobserwowała nienaturalnie szeroką emisje promieniowania rentgenowskiego!

M82, at a distance of 11 million light years from Earth, is the nearest starburst galaxy. Massive stars are forming and expiring in M82 at a rate ten times higher than in our galaxy. The bright spots in the center are supernova remnants and X-ray binaries. These are some of the brightest such objects known. The luminosity of the X-ray binaries suggests that most contain a black hole. The diffuse X-ray light in the image extends over several thousand light years, and is caused by multimillion degree gas flowing out of M82. A close encounter with a large galaxy, M81, in the last 100 million years is thought to be the cause of the starburst activity.

M82 uchwycona przez Chandra X-Ray. Duża rozpiętość obszaru promieniowania spowodowana jest oddziaływaniem galaktyki M81

Co ciekawe z Ziemi widzimy tę bitwę niemal jak przez zaparowaną szybę, którą ktoś koszulą specjalnie wytarł w jednym miejscu abyśmy mogli zerknąć! A to za sprawą faktu, że po drodze znajduję się  specyficzna mgławica, (z angielskiego: Integrated Flux Nebulae), nie ma dobrego polskiego tłumaczenia tej nazwy, ale można by się pokusić o nazwę Mgławica Strumieniowa, ze względu na fakt, iż światło, które odbija pochodzi nie od jednej gwiazdy ale od całej naszej galaktyki! Jest więc jedyna w swoim rodzaju! Za kilka miliardów lat na placu boju pozostanie tylko jedna…. tylko która… ?

rogelio_bernal_andreo_1