Supernowa 2015F oraz.. 2016adj!

W niedalekiej spiralnej galaktyce NGC 2442 niecały rok temu ukazała się nam piękna supernowa (SN 2015F). Wybuch tej gwiazdy miał faktycznie miejsce kiedy po Ziemi chodziły jeszcze dinozaury, ale światło tego wybuchu dotarło do nas dopiero w roku 2015. Sklasyfikowana jako supernowa typu Ia – rodzaj supernowej, w której biały karzeł wielkości Ziemi zgromadził tyle masy, że przekroczył granicę Chandrasekhara, po której następuje gwałtowny wzrost ciśnienia, który podnosi temperaturę w środku gwiazdy, rozpoczynając procesy konwekcyjne, które trwać mogą kolejne kilkadziesiąt lat. W trakcje tych procesów w pewnym momencie następuje zapłon reakcji termojądrowej, a następnie eksplozja. Gromadzenie masy spowodowane jest prawdopodobnie przez mniejszego towarzysza (także białego karła), który orbituje wokół swojego większego kolegi. Obiekty łączą się w swoistym grawitacyjnym tańcu.

Supernowe tego typu używane są przez astronomów do szacowania odległości we Wszechświecie, ze względu na ich bardzo podobne krzywe blasku. Wszystkie osiągają maksymalną jasność absolutną w granicach -19.3 magnitudo. Dzięki temu, mierząc jasność obserwowaną i porównując z wartością teoretyczną, można obliczyć odległość od gwiazdy.

Tymczasem ciekawostka z dnia 8/9 lutego 2016. Zaobserwowano właśnie nową supernową (SN 2016adj ) typu najprawdopodobniej Ib (według najnowszych pomiarów) w NGC 5128!  Najnowsze analizy oraz dane dostępne na stronie: http://www.astronomerstelegram.org/?read=8657 oraz http://wis-tns.weizmann.ac.il/object/2016adj

NGC5128_SN2016adj_9feb2016
SN 2016adj

NGC 5128 znajduje się około 15 milionów lat świetlnych od nas i jest silnym źródłem fal radiowych a przy tym najbliższą nam radiogalaktyką.