s

Powyższe zdjęcie przedstawia spektakularnie symetryczne skrzydła Hen 2-437 w niesamowitej niebieskiej poświacie. Hen 2-437 to mgławica planetarna, jeden z 3000 znanych obiektów tego typu znajdujących się w Drodze Mlecznej.

Znajdująca się w niezbyt jasnym gwiazdozbiorze Liska (Vulpecula) mgławica Hen 2-437 została po raz pierwszy zaobserwowana w 1946 roku przed Rudolpha Minkowskiego, który później odkrył słynną i równie piękną M2-9 (znaną także jako Twin Jet Nebula). Hen 2-437 została dodana do katalogu mgławic planetarnych ponad 20 lat później przez astronoma i astronautę Karla Gordona Henize.

Mgławice planetarne takie jak Hen 2-437 powstają gdy starzejąca się gwiazda o niskiej masie – taka jak Słońce – osiąga ostatnie stadia swojego życia. Gwiazda tego typu puchnie przechodząc do stadium czerwonego olbrzyma, a następnie odrzuca swoje gazowe zewnętrzne warstwy w przestrzeń kosmiczną. Sama gwiazda następnie powoli się kurczy do stadium białego karła, podczas gdy odrzucony gaz wypychany jest na zewnątrz przez wiatry gwiazdowe emitowane przez białego karła. Jak przedstawiono na powyższym, przepięknym zdjęciu – Hen 2-437 to mgławica dwubiegunowa – materia odrzucona przez umierającą gwiazdę utworzyła dwa lodowo-niebieskie płaty, które widać na zdjęciu.