NGC 6888

ngc6888_soap_eder_m

Mgławica emisyjna w konstelacji Łabędzia, tak zwana Mgławica Półksiężyc.. chociaż bardziej przypomina… mózg albo serce… ze względu na swoją dosyć skomplikowaną strukturę. Ta mocno zjonizowana struktura uformowała się na skutek swojej centralnej gwiazdy Wolfa-Rayeta WR 136. Gwiazda ta początkowo jako gorący nadolbrzym wyewoluowała w gwiazdę Wolfa-Rayeta. Podczas tej ewolucji zewnętrzna powłoka czerwonego karła została wyrzucona przez silny wiatr gwiazdowy, tym samym wokół nowo powstałej gwiazdy możemy dziś obserwować serię złożonych powłok dodatkowo zjonizowanych przez ultrafioletowy strumień swojej gwiazdy centralnej. Bingo. Powstała mgławica emisyjna. Podejrzewa się, że centralna gwiazda mgławicy niedługo zakończy swoje życie jako spektakularna supernowa.

Obiekt który znajduje się w dole po lewej stronie to nie tak dawno temu odkryta mgławica planetarna … bańka mydlana. Zaobserwował ją amator astronom Dave Jurasevich 19 czerwca 2007 roku, później obserwacje powtórzyli Keith. B. Quattrocchi oraz Mel Helm 18 lipca 2008 roku zgłaszając obserwację do Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU). Inna obecnie obowiązująca nazwa tej mgławicy to PN G75.5+1.7.

Zdjęcie samej mgławicy w ekstremalnie dużej rozdzielczości : 8578 x 8205 206.3 Mb 24-bit color TIFF