178484_milczenie-gwiazd_400

Projekt poszukiwanie pozaziemskiej cywilizacji od wielu lat stanowi jeden z najbardziej kontrowersyjnych projektów badawczych znajdujących się na samym styku nauki i niemalże fantastyki. Sam cel badań, skądinąd szczytny, wydaje się tak niedostępny współczesnym metodom badawczym, tak ulotny, że wielu naukowców do dnia dzisiejszego cały plan badań uważa za wyjęty ze świata nauki. Jak bowiem mamy zabrać się do poszukiwania pozaziemskiej INTELIGENCJI, skoro nie wiemy czy w ogóle gdzieś istnieje jakieś inne życie? Czego mamy szukać? Skąd wiemy, że inne cywilizacje – jeżeli w ogóle istnieją – także w toku ewolucji wpadły na pomysł budowy radioteleskopu? Skąd wiemy czy w ogóle ewolucja przebiegała w ten sam sposób co na Ziemi? Nie znamy odpowiedzi, na żadne z tych pytań. Nasze przypuszczenia usiane są antropocentryzmem – zakładamy duże podobieństwo innych cywilizacji do naszej, choć ewolucja na Ziemi każe nam myśleć, że tak naprawdę to, kim teraz jesteśmy, jest skumulowanym efektem licznych zmian, przypadków, losowych połączeń na poziomie komórkowym, wydarzeń historycznych – słowem „istnym przypadkiem”.

To wszystko uzasadnione wątpliwości, jednak już we wstępie swojej książki, Paul Davies przytacza artykuł dwóch fizyków z Cornell – Giuseppe Cocconiego i Philipa Morrisona – opublikowany w 1959 roku…

„…zatytułowany Searching for interstellar communications (W poszukiwaniu międzygwiezdnych wieści), w którym autorzy zachęcali radioastronomów do nasłuchiwania przekazów radiowych docierających od pozaziemskich cywilizacji. Cocconi i Morrison przyznawali, że ich pomysły są w dużej mierze oparte na przypuszczeniach, lecz na koniec trafnie zauważyli: „Trudno oszacować prawdopodobieństwo powodzenia poszukiwań, jeśli jednak nigdy ich nie podejmiemy, prawdopodobieństwo powodzenia będzie równe zeru.”

Okazuje się jednak, że poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Czy jesteśmy sami we Wszechświecie?” ma dużo więcej poziomów, w które możemy się zagłębić. Czy odnalezienie życia na Marsie pozwoli nam na to pytanie odpowiedzieć? Nie do końca, wszak w toku ewolucji Układu Słonecznego Ziemia i Mars wymieniły się miliardami ton masy, więc istnienie życia na Marsie nie gwarantuje, że powstało ono całkowicie niezależnie od życia ziemskiego.

„Milczenie gwiazd” to próba przeglądu wszelkich aspektów problematyki poszukiwania cywilizacji pozaziemskiej. Paul Davies – autor od ponad trzydziestu lat przewodzi SETI Post-Detection Task Group – grupie, której zadaniem jest opracowanie strategii działania, w przypadku gdybyśmy faktycznie uzyskali dowody na istnienie pozaziemskiej cywilizacji. Będąc na bieżąco z badaniami w tej dziedzinie, Davies zauważa, że naukowcy mogli nieznacznie zbłądzić zbyt dużo cech ludzkich przypisując obcym cywilizacjom. Czy obcy de facto muszą wyglądać tak jak my? Czy muszą myśleć, zachowywać się i rozumować tak jak my? Co więcej, nasze programy także nie do końca przystają do współczesnych czasów. Wciąż SETI skupia się na nasłuchiwaniu sygnałów radiowych z przestrzeni kosmicznej, a przecież…. sami już przeszliśmy przez szczyt wykorzystywania fal radiowych. Jeżeli coraz większa część komunikacji na Ziemi przesyłana jest światłowodami… to możemy w pewnym momencie przestać nadawać radiowo, prawda?

Zdecydowanie powinniście sięgnąć po tą książkę jeżeli:

• podejrzewacie, że SETI to program skazany na porażkę i nastawiony na „pozyskiwanie dotacji”,
  • chcecie się dowiedzieć w jaki sposób może z nami się skomunikować inna cywilizacja i jak powinniśmy jej odpowiedzieć,
  • chcecie się dowiedzieć dlaczego powinniśmy także szukać śladów na Ziemi (nie, nie UFO, nie Sumerowie),
  • nie wiecie czym jest biosfera cieni,
  • uważacie, że Wszechświat kipi życiem,
  • uważacie, że tylko na Ziemi powstało życie,
  • nie wiecie dlaczego innych cywilizacji w Drodze Mlecznej warto szukać w kierunku południowego bieguna Galaktyki, a nie północnego.
  • nie wiesz kto powiedział „Gdzie oni wszyscy są?”

„Milczenie Gwiazd. Poszukiwania pozaziemskiej inteligencji” Paula Daviesa to pozycja, która ma jedną zasadniczą zaletę – przedstawia program SETI od strony naukowej, udowadniając nam, że u podstaw programu nie leży strzelanie na ślepo czy myślenie czysto życzeniowe, ale rozległa wiedza i systematyczne badania na wielu poziomach. Jeżeli kiedykolwiek patrzyłeś w gwiazdy zastanawiając się czy tam ktoś jeszcze jest – ta pozycja jest dla Ciebie, choć odpowiedzi w niej jeszcze nie ma.

Autor: Paul Davies