Powyższe video wykonane z danych zebranych przez Kosmiczne Obserwatorium Herschel przedstawia zachwycającą sieć gazu, pyłu i miejsc narodzin nowych gwiazd wzdłuż płaszczyzny naszej galaktyki – Drogi Mlecznej.

Na tle materii międzygwiezdnej widzimy bogactwo jasną gwiazd, delikatnych włókien i mgławic zaznaczających miejsca, w których powstają nowe gwiazdy w naszej Galaktyce.

Wideo zostało złożone z danych zebranych podczas kilkuset godzin obserwacji Herschela.  Obejmuje ono sporą część – prawie 40% – płaszczyzny Drogi Mlecznej, w której powstaje i przebywa większość gwiazd w naszej Galaktyce.

Dysk naszej galaktyki, Drogi Mlecznej rozciąga się na około 100 000 lat świetlnych, a Układ Słoneczny znajduje się mniej więcej w połowie drogi od centrum galaktyki ku jej zewnętrznej krawędzi. Z naszego punktu w przestrzeni ten ogromny dysk gwiazd, gazu i dysku widoczny jest jak długa wstęga przecinająca niebo – Droga Mleczna.

Gęstsze obszary  ośrodka międzygwiezdnego, mieszaniny gazu i pyłu wypełniającego Galaktykę, widoczne są na zdjęciach w kolorze pomarańczowym i czerwonym. Te zagęszczenia materii, często układające się w długie, włókniste struktury to miejsca, w których z czasem powstaną przyszłe generacje gwiazd.

Niewielkie jasne kropki, które rozsiane są wzdłuż włókien to lokalne zagęszczenia gazu i pyłu, swego rodzaju ziarna, z których powoli już powstają nowe gwiazdy.

Mgławica Orzeł okiem Herschela Źródło: ESA/Herschel/PACS, SPIRE/Hi-GAL Project
Mgławica Orzeł okiem Herschela
Źródło: ESA/Herschel/PACS, SPIRE/Hi-GAL Project

W odróżnieniu od nich, jasny, świecący na niebiesko i fioletowo gaz podświetlany jest przez silne promieniowanie emitowane przez nowonarodzone gwiazdy znajdujące się w pobliżu. Te oznaki nowopowstałych gwiazd uzupełniają listę wszystkich etapów procesu formowania gwiazd przedstawionych na tej zachwycającej panoramie.

Zestaw pojedynczych zdjęć wybranych z całej animacji przedstawia kilka perełek zanurzonych w płaszczyźnie Galaktyki, takich jak Mgławica Orzeł, Mgławica Kocia Łapa czy Mgławica Wojna i Pokój.

Te jaśniejące obłoki są domem dla gromad młodych, jasno świecących gwiazd emitujących silne wiatry gwiezdne, które wydzierają luki w otaczającej je materii.

RCW 120 okiem Herschela Źródło: ESA/Herschel/PACS, SPIRE/Hi-GAL Project
RCW 120 okiem Herschela
Źródło: ESA/Herschel/PACS, SPIRE/Hi-GAL Project

Zdjęcie RCW 120 opowiada kolejną historię formowania się gwiazd: gwiazda w centrum, niewidoczna w zakresie podczerwieni, wywiała piękny bąbel wokół siebie za pomocą ciśnienia intensywnego promieniowania, które emituje.

Ciśnienie promieniowania tej gwiazdy jest na tyle silne, że doprowadziło do powstania zagęszczeń materii na krawędzi bąbla. Zagęszczenia zaczęły się zapadać grawitacyjnie i rozpoczął się w nich proces formowania nowych gwiazd.

Centrum Galaktyki okiem Herschela

Jeszcze ciekawszy widok zauważymy w kierunku Centrum Galaktyki, gdzie gęstość gwiazd przewyższa gęstość w pozostałych częściach galaktyki.

To właśnie tam obłoki gazu i płu wydają się rozłożone wzdłuż olbrzymiego, pierścienia o średnicy 600 lat świetlnych, otaczającego supermasywną czarną dziurę znajdującą się w centrum Galaktyki.