Omega Centauri, źródło: Roberto Colombari

Ta potężna kula gwiazd jest dużo starsza od naszego Słońca. Na długo zanim wyewoluował gatunek ludzki, zanim pojawiły się dinozaury, a nawet zanim pojawiła się Ziemia, powstała potężna grupa gwiazd, która spokojnie krążyła wokół młodej jeszcze Drogi Mlecznej. Spośród około 200 gromad kulistych, które przetrwały do dzisiaj Omega Centauri jest największa i składa się z ponad 10 milionów gwiazd. Omega Centauri jest także najjaśniejszą gromadą kulistą na naszym niebie, a jej jasność wynosi aż 3.9 magnitudo – widoczna jest gołym okiem dla wszystkich obserwatorów zamieszkujących południową półkulę Ziemi. Skatalogowana jako NGC 5139, Omega Centauri znajduje się około 18 000 lat świetlnych od Ziemi i charakteryzuje się średnicą ok. 150 lat świetlnych. W przeciwieństwie do wielu innych gromad kulistych, gwiazdy w Omega Centauri należą do kilku populacji gwiazd różniących się wiekiem i metalicznością, co oznacza, że ta gromada kulista ma bogatą i ciekawą historię, która trwa już od ponad 12 miliardów lat.

Źródło: APOD