Kometa 252P/LINEAR podczas przejścia w pobliżu Ziemi. Źródło: NASA/ESA/J.Y. Li (Planetary Science Institute)

Powyższa sekwencja zdjęć wykonanych za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia kometę 252P/LINEAR podczas jej zbliżenia do Ziemi. To była jedno z największych zbliżeń komet do Ziemi.

hubble_comet252

Zdjęcia wykonano 4 kwietnia 2016 roku, około dwóch tygodniu po największym zbliżeniu do Ziemi, do którego doszło 21 marca br. W najbliższym momencie kometa znalazła się ok. 5 milionów kilometrów od Ziemi czyli. Powyższe obserwacje przedstawiają najbliższy Ziemi obiekt kiedykolwiek obserwowany za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a (oprócz Księżyca).

Zdjęcia przedstawiają wąski, dobrze zdefiniowany dżety pyłu wyrzucanego z lodowego, delikatnego jądra komety. Jądro tej komety było za małe, aby Hubble mógł zarejestrować jej kształt. Astronomowie szacują, że jego średnica jest mniejsza niż 1.5 kilometra. Kometa emituje dżet materii zbliżając się do Słońca na swojej orbicie. Promieniowanie słoneczne ogrzewa lód na powierzchni jądra komety, i sprawia, że duże ilości pyłu i gazu odrywane są z jądra komety – czasami właśnie w formie dżetów. Dżet przedstawiony na zdjęciach z teleskopu Hubble’a podświetlony jest przez promieniowanie słoneczne.

Na zdjęciach można także zauważyć zmianę kierunku dżetu co jest dowodem na obrót jądra komety wokół własnej osi. Obracające się jądro komety sprawia, że dżet wygląda jak woda tryskająca z automatycznego zraszacza.

Kometa 252P/LINEAR odlatuje aktualnie od Ziemi i Słońca, jej orbita przywiedzie ją z powrotem w stronę wewnętrznego Układu Słonecznego w 2021 roku, lecz ten przelot już nie będzie tak bliski Ziemi.