20160514_090719

Z geometrycznego punktu widzenia, w największej skali – jak wygląda Wszechświat? Czy składa się z małych wysp materii unoszących się w pustce? Czy też może jest dokładnie odwrotnie i bąble pustki zanurzone są we Wszechświecie pełnym materii, z której zbudowane są gromady galaktyk, włókna, galaktyki, gwiazdy, jowisze, planety?

The Cosmic Web to wyjątkowa książka, która prowadzi czytelnika przez Wszechświat w dużej skali oraz struktury napotykane przez naukowców starających się badać Wszechświat jako całość.

Jednak taka podróż wymaga solidnych podstaw – autor książki dzięki lekkości swojego pióra dostarcza naprawdę dużych ilości informacji także w tym zakresie. Pierwsze rozdziały zapoznają czytelnika niezajmującego się na co dzień kosmologią ze światem Edwina Hubble’a, Vesto Sliphera oraz Franza Zwicky i ich odkryciami. Poznajemy ich tok myślenia i drogi jakimi musieli pójść aby odkryć, że galaktyki to nie tylko mało istotne mgławice znajdujące się w jedynej we wszechświecie wyspie jasnej materii, jaką jest Droga Mleczna – ale że to są osobne wyspy znajdujące się daleko poza granicami naszej galaktyki. Chwilę później, zmieniamy skalę i wraz z ówczesnymi naukowcami zaczynamy dostrzegać całe gromady galaktyk połączone delikatnymi włóknami, w których także znajdujemy galaktyki. Im większą skalę przyjmiemy, tym bardziej wszechświat wydaje się jednorodny.

Po obszernym wprowadzeniu do początków kosmologii z pierwszej połowy XX wieku, Autor przejrzyście zaczyna tłumaczyć różnice pomiędzy amerykańską i rosyjską szkołą kosmologii. Pojawia się kluczowe pytanie: czy galaktyki skupiają się w formie wysp unoszących się w pustej przestrzeni, czy to przestrzeń wypełniona galaktykami i materią usiana jest bąblami pozbawionymi materii?

20160514_090817

W dalszej części książki Gott wspomina realizowany przez siebie w szkole średniej projekt z zakresu geometrii i stara się przeprowadzić nas przez ewolucję swoich myśli dotyczących geometrii gąbki w odniesieniu do wszechświata. W końcu już obyty w podstawach Czytelnik poznaje metody, które doprowadziły autora do odkrycia Wielkiej Ściany Galaktyk Sloan – jednej z największych struktur we Wszechświecie, rozciągającej się na 1,37 miliardów lat świetlnych.

Słowo ostrzeżenia: To nie jest łatwa książka. Tak, docelowym Czytelnikiem są osoby, które nie mają specjalistycznej wiedzy, choć i takie z pewnością znajdą tu coś dla siebie. Jednak potrzeba trochę czasu, aby przedrzeć się przez dużą ilość informacji i zacząć przyswajać ogromne skale, na których operują współcześni kosmologowie oraz fantastyczne wyniki do których udaje im się dojść. Niemniej jednak, to wyzwanie warto podjąć. Wiedza, którą zdobędziesz może zmienić Twoje postrzeganie Wszechświata oraz wielkich umysłów próbujących rozwikłać najbardziej skrywane tajemnice przestrzeni kosmicznej.

J. Richard Gott – profesor astrofizyki na Uniwersytecie w Princeton. Autor Time Travel in Einstein’s Universe: The Physical Possibilities of Travel through Time