Podróż do granic Wszechświata. Przewodnik astronomiczny Królewskiego Oberwatorium w Greenwich. Autor: John i Mary Gribbin

Podróż do granic Wszechświata. Przewodnik astronomiczny Królewskiego Obserwatorium w Greenwich autorstwa Johna i Mary Gribbin to jedna z tych książek, które można polecić każdemu – tak amatorom, którzy dopiero co wyszli z kina z filmu „Marsjanin” czy „Interstellar” i nagle poczuli miętę do przestrzeni kosmicznej, jak i zawodowcom, którzy na co dzień zanurzeni są w świat fizyki i astronomii, a którym brakuje czasami wiedzy, którą byliby w stanie zainteresować osoby, które nigdy nie wyglądały poza ziemską atmosferę.

Podróż do granic Wszechświata w bardzo prosty i opisowy sposób przedstawia nasz aktualny stan wiedzy o przestrzeni kosmicznej. Kolejne rozdziały traktują o Ziemi, Księżycu, Słońcu, planetach wewnętrznych, planetach zewnętrznych, gwiazdach, Drodze Mlecznej i innych galaktykach oraz o kosmologii i życiu we Wszechświecie.

Wszystkie rozdziały są obficie ilustrowane rewelacyjnymi zdjęciami, przez co nie mamy wrażenia przytłoczenia tekstem i dużą ilością wiedzy, której nie sposób na raz zapamiętać (patrz zdjęcia poniżej).

20160613_081920

20160613_082051

20160613_082021

20160613_082001

20160613_081951

20160613_081941

20160613_081929

20160613_081911

20160613_081851

Jedną z wyróżniających cech tej książki jest fantastyczny dobór materiału. Jedną z głównych wad książek przeznaczonych dla szerokiego odbiorcy jest przeładowanie zbyt dużą ilością wiedzy, wkładanie w treść tabelek, których nikt nie będzie czytał, informowanie o mimośrodzie orbity planety czy przesadne zarzucanie Czytelnika dużą ilością encyklopedycznych danych liczbowych. W przewodniku Johna i Mary Gribbin nie spotkamy się z tym problemem. Tę książkę można przeczytać „od deski do deski”, nie pomijając ani słowa. Co więcej, każdy znajdzie w tej książce coś nowego.

Czasami jest tak, że znamy się na czymś bardzo dobrze, znamy mniej więcej stan wiedzy naukowej na jakiś temat, doskonale się dogadujemy z innymi osobami zanurzonymi w tej tematyce – a potem przychodzi ktoś zupełnie z zewnątrz i zadaje bardzo proste, niespodziewane pytanie – i wszyscy specjaliści włącznie z nami zamierają. Podróż do granic Wszechświata to zbiór odpowiedzi na takie proste i jednocześnie bardzo trudne pytania. Podczas lektury tej książki wielokrotnie zastanawiałem się „czemu ja tego nie wiedziałem?”, ale równie często pytanie to brzmiało „czemu nigdy się nad tym nie zastanowiłem?”

Podsumowując, zdecydowanie jest to książka, którą z czystym sumieniem będę polecał… cóż, każdemu! Kto jest docelowym odbiorcą tej książki? Humanista? Fizyk? Informatyk? Osoba starsza? Nastolatek? W każdym z tych przypadków odpowiedź jest jedna: TAK!

Tytuł: Podróż do granic Wszechświata. Przewodnik astronomiczny Królewskiego Obserwatorium w Greenwich