mw

Ten barwny i usiany gwiazdami rzut oka na Drogę Mleczną został zarejestrowany gdy Kosmiczny Teleskop Hubble’a skierował swoje kamery w stronę Gwiazdozbioru Strzelca (Sagittarius). Na zdjęciu widać niebieskie gwiazdy dominujące nad tłem złożonym z czerwonawych gwiazd.  Widoczne tutaj niebieskie gwiazdy najprawdopodobniej uformowały ię z tego samego zapadającego się obłoku molekularnego.

Barwa gwiazd może odsłonić przed nami wiele z ich tajemnic. Czerwony odcień wskazuje gwiazdy dużo chłodniejsze od Słońca – zatem są to albo gwiazdy już pod koniec swojego życia lub dużo mniej masywne niż Słońce. Tego typu gwiazdy o niższej masie nazywane są czerwonymi karłami i uważa się, że są najpowszechniejszym typem gwiazd w Drodze Mlecznej. Analogicznie jasne, niebieskie obiekty, to gorące, młode lub masywne gwiazdy charakteryzujące się masą wielokrotnie wyższą od masy Słońca.

Masa gwiazdy decyduje o jej losie; bardziej masywne gwiazdy świecą jasno, ale krócej, dokonując swojego żywota po zaledwie kilkudziesięciu milionach lat. Gwiazdy takie jak Słońce charakteryzują się mniej aktywnym i dłuższym życiem, trwającym około 10 miliardów lat. Z kolei gwiazdy mniejsze od Słońca zużywają swoje siły witalne znacznie wolniej i przewiduje się, że mogą istnieć przez całe biliony lat, znacznie dłużej niż obecny wiek Wszechświata.

Źródło: ESA/NASA