Część radioteleskopu MeerKAT w Carnarvon w dniu 16 lipca 2016.

Nawet działając przy zaledwie 1/4 docelowej mocy, południowoafrykański radioteleskop MeerKAT dowiódł w sobotę swoich fenomenalnych zdolności odkrywając 1300 galaktyk w niewielkim wycinku nieba, w którym wcześniej naukowcy znali zaledwie 70.

Zdjęcie opublikowane w sobotę to pierwsze zdjęcie wykonane za pomocą radioteleskopu MeerKAT. 16 czasz  składających się na teleskop w sobotę zostało oficjalnie oddanych do użytku.

Pełna konfiguracja 64 odbiorników w przyszłym roku zostanie zintegrowana z międzynarodowym teleskopem Square Kilometre Array (SKA), który w tym momencie stanie się najsilniejszym radioteleskopem na świecie.

Zdjęcia wykonywane za pomocą MeerKAT „są dużo lepszej jakości niż tego oczekiwaliśmy,” powiedział główny naukowiec pojektu SKA w RPA Fernando Camilo w Carnarvon, 600 kilometrów od Kapsztadu, w miejscu gdzie stoją poszczególne czasze sieci MeerKAT.

„Oznacza to, że ten radioteleskop jest dzisiaj, już przy 1/4 docelowej mocy, najlepszym radioteleskopem na półkuli południowej,” powiedział Camilo agencji AFP.

Gdy w latach dwudziestych zostanie w pełni uruchomiona sieć SKA – będzie się ona składała z lasu 3000 czasz rozstawionych na obszarze kilometra kwadratowego i pozwoli naukowcom zajrzenie głęboko w przestrzeń kosmiczną.

Moc SKA będzie 10 000 razy większa od najbardziej zaawansowanych współczesnych instrumentów i pozwoli na badanie eksplodujących gwiazd, czarnych dziur, ciemnej energii i początków Wszechświata sprzed prawie 14 miliardów lat.

Pierwsze zdjęcie wykonane za pomocą MeerKAT. Każda kropka przedstawia intensywność promieniowania radiowego zarejestrowaną za pomocą 16 czasz teleskopu MeerKAT w Karoo

MeerKAT powstaje w Karoo, odległym i suchym obszarze RPA gwarantującym idealne warunki do obserwacji astronomicznych.

Sieć MeerKAT będzie stanowiła jedno z dwóch głównych grup teleskopów SKA. Druga grupa powstanie w Australii.

Montaż radiowego obrazu MeerKAT First Light i czterech zbliżeń. Dwa panele po prawej przedstawiają odległe galaktyki z masywnymi czarnymi dziurami. Po lewej na dole jest galaktyka znajdująca się około 200 milionów lat świetlnych od Ziemi. Źródło: MeerKAT

Technologie, sprzęt i oprogramowanie stanowiące system MeerKAT powstały dzięki ponad 200 naukowcom, inżynierom i technikom współpracującym z przemysłem, lokalnymi i zagranicznymi uniwersytetami.

Część sieci czasz tworzących południowoafrykański radioteleskop MeerKAT. Zdjęcie wykonane w Carnarvon 16 lipca 2016 r.

Już ponad 500 grup naukowców z 45 krajów zarezerwowało czas obserwacyjny na MeerKAT pomiędzy przyszłym rokiem a rokiem 2022.

Źródło: AFP