Para galaktyk karłowatych na pustkowiu

hs-2016-29-a-web_print

Lokalna Pustka, wbrew swojej nazwie, nie jest całkowicie pozbawiona gwiazd. W tym względnie opustoszałym obszarze sąsiadującym z naszą Grupą Lokalną, zespół naukowców z Space Telescope Science Institute w Baltimore odkrył dwie galaktyki karłowate, Pisces A oraz Pisces B. Obiekty sfotografowane zostały przy użyciu teleskop Hubble’a.

Pisces A i B najprawdopodobniej spędziły większość swojego życia w Lokalnej Pustce, gdzie nie miały dostępu do takiej ilości materii, która pozwoliłaby im się rozrastać. Składają się one z większej ilości wodoru, niż inne tego rodzaju galaktyki, w których zmienił się on w pierwiastki cięższe.

Coś jednak wydarzyło się około 100 milionów lat temu. W każdej z galaktyk znajduje się kilkadziesiąt młodych, niebieskich gwiazd powstałych w tym czasie. Pisces A i B, oddalone o 19 i 30 milionów lat świetlnych od Słońca, mogły się wówczas zbliżyć do materii Grupy Lokalnej lub do włókna gazowego przecinającego Lokalną Pustkę, co zapewniło im paliwo gwiazdotwórcze. Nie oznacza to jednak, że mają one przed sobą świetlaną przyszłość. „Być może z czasem galaktyki całkowicie przestaną wytwarzać gwiazdy, ponieważ nie będą otrzymywać potrzebnego do tego gazu”, powiedział kierownik projektu Erik Tollerud.

Galaktyki odkryto przy okazji radioteleskopowego badania zawartości wodoru w Drodze Mlecznej. Teleskop WIYN w Arizonie pozwolił potwierdzić przypuszczenia naukowców, którzy mają nadzieję odnaleźć więcej tego rodzaju obiektów przy użyciu teleskopu Hubble’a oraz programu Pan-STARRS.

Jednym z nielicznych znanych obiektów znajdujących się w Lokalnej Pustce jest galaktyka NGC 6503 w konstelacji Smoka, oddalona od nas o 18 milionów lat świetlnych. Jest w pełni rozwiniętą galaktyką spiralną, co umożliwiło jej zapewne położenie na krawędzi Pustki.

Źródła: