PIA21030_hires

Sonda Juno przesłała na Ziemię pierwsze w historii zdjęcia bieguna północnego Jowisza, wykonane podczas pierwszego bliskiego przelotu w pobliżu planety. Zdjęcia ukazują układy burzowe i aktywność pogodową nieprzypominającą niczego innego w Układzie Słonecznym.

PIA21031_hires

27 sierpnia br. sonda Juno z powodzeniem wykonała pierwszy z 36 zaplanowanych przelotów w pobliżu planety zbliżając się do niej na odległość 4200 kilometrów. Przesyłanie sześciu megabajtów danych zebranych podczas trwającego sześć godzin przelotu między północnym a południowym biegunem trwało 1.5 dnia. Mimo, że analiza pierwszych zebranych danych wciąż trwa, już teraz można mówić o pierwszych unikalnych odkryciach.

„Pierwszy rzut oka na północny biegun Jowisza i już wiemy, że nie przypomina on niczego innego w Układzie Słonecznym oraz niczego co oczekiwaliśmy,” mówi Scott Bolton, główny badacz misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonie. „Okołobiegunowe obszary Jowisza są bardziej błękitne niż pozostałe obszary planety, i jest tam znacznie więcej układów burzowych. Nie widzimy tam charakterystycznych pasów burzowych — to zdjęcie ledwo przypomina Jowisza jakiego znamy. Widzimy pierwsze oznaki tego, że chmury rzucają cienie, co może wskazywać, że chmury znajdują się na wyższych wysokościach.”

PIA21032_hires

Jednym z najbardziej zaskakujących odkryć uzyskanych na podstawie tych zdjęć północnego i południowego bieguna Jowisza jest to, czego kamera JunoCam NIE zauważyła.

PIA21033_hires

„Saturn charakteryzuje się gigantycznym sześciokątem w pobliżu bieguna północnego,” mówi Bolton. „Niczego takiego nie zauważyliśmy na Jowiszu. Największa planeta Układu Słonecznego jest naprawdę unikalna. Mamy przed sobą jeszcze 36 takich przelotów, które pozwolą nam odkryć jak niesamowitą planetą jest Jowisz.”

PIA21034_hires

Oprócz JunoCam wykonującej zdjęcia podczas przelotów, sonda Juno wyposażona jest w osiem innych instrumentów naukowych, które także intensywnie pracowały podczas przelotu. Instrument JI-RAM (Jovian Infrared Auroral Mapper) dostarczony przez Włoską Agencją Kosmiczną wykonał niesamowite zdjęcia obszarów okołobiegunowych Jowisza w podczerwieni.

„JIRAM zagląda pod powierzchnię Jowisza pozwalając nam na pierwsze w historii wykonywanie z bliska zdjęć planety w podczerwieni,” mówi Alberto Adriani, badacz JIRAM z Instituto di Astrofisica e Planetologia Spaziali w Rzymie. „Te pierwsze zdjęcia w podczerwieni przedstawiają ciepłe i gorące obszary, których nigdy wcześniej nie widzieliśmy. Choć wiedzieliśmy, że pierwsze zdjęcia południowego bieguna Jowisza w podczerwieni pozwolą nam zobaczyć zorze polarne, to i tak jesteśmy nimi zachwyceni. Teraz, dzięki JIRAM, możemy zobaczyć jak jasna i ustrukturyzowana jest zorza przy tym biegunie. Wysoki poziom szczegółowości zdjęć pozwoli nam dokładnie zbadać morfologię i dynamikę zorzy.”

PIA21035_hires