Sonda OSIRIS-REx przygotowywana do podróży na asteroidę Bennu

Sonda OSIRIS-REx umieszczona w kapsule rakiety 29 sierpnia została uniesiona w Space Launch Complex 41 (SCL-41) należącego do Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta United Launch Alliance Atlas V, która ma wynieść sondę w kosmos, została dostarczona do SCL-41, aby sonda w kapsule mogła zostać do niej przymocowana. Źródło: NASA/Dimitri Gerondidakis

Pierwsza amerykańska sonda mająca dotrzeć do asteroidy, pobrać z niej próbki i powrócić na Ziemię, zostanie wystrzelona na pokładzie rakiety United Launch Alliance Atlas V 8 września tego roku z Przylądka Canaveral na Florydzie. Taprzełomowa misja, nad którą pracę rozpoczęto kilka lat temu to OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, and Security-Regolith Explorer). Poleci do znajdującej się niedaleko Ziemi asteroidy Bennu, sporządzi mapę jej powierzchni przy użyciu skanowania laserowego 3D i z pobranymi próbkami wróci na Ziemię.

„Misja OSIRIS-REx odbędzie siedmioletnią podróż od wystrzelenia do powrotu na Ziemię”, powiedził Dante Lauretta, szef zespołu badawczego. Jest profesorem w Lunar Planeary Laboratory na University of Arizona.

Przez pierwsze dwa lata sonda będzie lecieć w kierunku asteroidy Bennu, do której dotrze w sierpniu 2018 roku. Pięć specjalistycznych urządzeń znajdujących się na pokładzie OSIRIS-REx umożliwi powstanie mapy, zidentyfikowanie minerałów oraz substancji chemicznych, które mogą się znajdować na niej powierzchni, i wybranie miejsca zbierania próbek.

W PHSF w Kennedy Space Center na Florydzie, sonda NASA OSIRIS-REx została przygotowywana do umieszczenia w kapsule rakiety.  OSIRIS-REx będzie pierwszą amerykańską misją, która dostarczy na Ziemię przynajmniej 56 gram materiału z powierzchni asteroidy. Źródło: NASA/Glenn Benson
W PHSF w Kennedy Space Center na Florydzie, sonda NASA OSIRIS-REx została przygotowywana do umieszczenia w kapsule rakiety. OSIRIS-REx będzie pierwszą amerykańską misją, która dostarczy na Ziemię przynajmniej 56 gram materiału z powierzchni asteroidy. Źródło: NASA/Glenn Benson

„Głównym celem misji jest dostarczenie 60 gramów nieskazitelnego, bogatego w węgiel materiału z powierzchni Bennu”, powiedział Lauretta. „Spodziewamy się, że próbki tę będą zawierać cząstki organiczne powstałe w młodym Układzie Słonecznym, które mogą dostarczyć nam informacji i wskazówek dotyczących pochodzenia życia.”

W lipcu 2020 roku sonda na chwilę dotknie powierzchni asteroidy, aby zebrać luźne fragmenty skał i pyłu, co zrobi przy pomocy Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism, czyli „TAGSAM”, a następnie umieści zebrany materiał w kapsule próbek. Sonda opuści asteroidę w marcu 2021 roku, gdy otworzy się okno startowe, i po dwóch i pół roku powróci na Ziemię we wrześniu 2023 roku.

W PHSF 5 sierpnia przeprowadzony został test naświetlania zbierających energię paneli słonecznych OSIRIS-REx. Źródło: NASA/Cory Huston

Gdy OSIRIS-REx zbliży się do Ziemi, kapsuła próbek zostanie odłączona od sondy i przy pomocy spadochronów wyląduje na Utah Test and Training Range, na południowy zachód od Salt Lake City. Po odzyskaniu pojemnika, zostanie on przewieziony do analizy w Johnson Space Center NASA w Houston. Główna część sondy OSIRIS-REx, po uwolnieniu próbek i przeleceniu obok Ziemi, pozostanie na orbicie heliocentrycznej. Misja położy podwaliny pod przyszłą eksplorację asteroid i innych niewielkich ciał Układu Słonecznego.

Przed wystrzeleniem podejmowane są odpowiednie kroki, mające zapewnić sukces misji.

OSIRIS–REx przybyła do Kennedy Space Center NASA na Florydzie 20 maja i tego samego dnia została przetransportowana do Payload Hazardous Servicing Facility (PHSF). Została tam zmodyfikowana i dostosowana przez zespół badawczy do swojej misji.

Technicy i inżynierowie przeprowadzili testy: naświetlania paneli słonecznych, podzespołów i systemów komunikacyjnych urządzeń, masy i środka ciężkości oraz przymocowali do sondy osłonę termiczną, aby chronić ją przed kosmicznymi temperaturami. Sonda zatankowała również paliwo, dzięki któremu dotrze do Bunnu i powróci na Ziemię.

„Ładunek przygotowaliśmy w bardzo czystym środowisku”, powiedział Rex Engelhardt, kierownik misji z ramienia Launch Services Program. „Nie chcemy skazić próbek, które dostarczy nam OSIRIS-REx.”

W PHSF zespół przygotowujący umieścił przy OSIRIS-REx próbki wzorcowe, które posłużą za wskaźnik skażenia. Będą one porównane z tymi, które powrócą z asteroidy, aby wyeliminować ewentualne zanieczyszczenie, do którego potencjalnie mogło dojść w PHSF.

OSIRIS-REx została umieszczona w kapsule rakiety 19 sierpnia i przetransportowana do Vertical Integration Facility w Space Launch Complex 41, gdzie została do niej przymocowana.

„Asterioda Bennu ma około 492 metrów średnicy. To taka mała góra w kosmosie”, powiedział Lauretta. „Znajduje się niedaleko od Ziemi, a od czasu do czasu zbliża się do nas na niewielką odległość.”

Źródło: NASA (Linda Herridge)