Zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a przedstawia burzliwe wiry świecacego gazu i pyłu w Wielkim Obłoku Magellana
Zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia burzliwe wiry świecacego gazu i pyłu w Wielkim Obłoku Magellana

Powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia odmęty świecącego gazu i pyłu w jednej z galaktyk satelitarnych Drogi mlecznej – w Wielkim Obłoku Magellana (LMC).

Ta burzliwa sceneria przedstawia gwiezdny żłobek znany jako N159, obszar HII o średnicy 150 lat świetlnych. Wewnątrz N159 znajduje się wiele gorących, młodych gwiazd. Owe gwiazdy emitują intensywne promieniowanie ultrafioletowe, które sprawia, że wodór zaczyna świecić, oraz intensywne wiatry gwiezdne, które wycinają łuki, fronty i włókna w otaczającej je materii.

W sercu tego kosmicznego obłoku znajduje się Mgławica Papillon kształtem przypominająca motyla. Ten niewielki, gęsty obiekt uważany jest za obszar, w którym zachodzą wczesne etapy powstawania masywnych gwiazd.

N159 znajduje się 160 000 lat świetlnych od Ziemi. Znajduje się nieco na południe od Mgławicy Tarantula, innego kompleksu formowania masywnych gwiazd wewnątrz LMC. Zdjęcie zostało wykonane za pomocą kamery Advanced Camera for Surveys.