The centre of NGC 247

Powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia centralny obszar spiralnej galaktyki znanej pod nazwą NGC 247. NGC 247 to stosunkowo niewielka galaktyka spiralna znajdująca się w kierunku Gwiazdozbioru Wieloryba, w odległości około 11 milionów lat świetlnych od Ziemi i należąca do Grupy w Rzeźbiarzu – luźnego zbioru galaktyk, w którym znajduje się także NGC 253.

Jądro NGC 247 widoczne jest tu jako jasna, biaława plama otoczona mieszaniną gwiazd, gazu i pyłu. Pył  odpowiada za ciemne plamki i włókna przesłaniające gwiazdy tła, natomiast gaz widoczny  jest tutaj jako jasne zagęszczenia – obszary H II rozproszone w ramionach spiralnych galaktyki.

NGC 247 ma jedną szczególnie nietypową i tajemniczą cechę – nie widać jej na tym zdjęciu, choć wyraźnie ją widać na zdjęciach przedstawiających większy obszar nieba wykonanych np. za pomocą 2,2-metrowego teleskopu MPG/ESO. Północna część dysku NGC 247 zawiera widoczną dziurę, swego rodzaju lukę w wypełniającej całą galaktykę gęstwinie gwiazd i obszarów H II, rozciągającą się na niemal 1/3 całkowitej długości galaktyki.

W tej luce oczywiście znajdują się gwiazdy, lecz różnią się one od gwiazd otoczenia – są znacznie starsze, a tym samym znacznie słabsze i bardziej czerwone. To oznacza, że w tym obszarze galaktyki procesy gwiazdotwórcze zatrzymały się niemal miliard lat temu, podczas gdy w pozostałej części dysku galaktyki trwają do dzisiaj. Choć astronomowie jak na razie nie są pewni w jaki sposób powstała owa luka, najnowsze badania wskazują, że może ona być efektem oddziaływania grawitacyjnego z fragmentem innej galaktyki.

Źródło: NASA/ESA