NGC 1222. Źródło: ESA/NASA

NGC 1222 widziana na powyższym zdjęciu wykonanym za pomocą kamery Wide Field Camera 3 zainstalowanej na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a to galaktyka, która jest obiektem bardzo ciekawej historii. NGC 1222 opisywana jest jako osobliwy przykład galaktyki soczewkowatej.

Według astronomów NGC 1222 ktualnie pożera dwie dużo mniejsze galaktyki karłowate, które za bardzo się do niej zbliżyły. Możliwe, że to właśnie spotkanie z nimi sprowokowało wzrost aktywności gwiazdotwórczej w NGC 1222 dostarczając świeżych zapasów gazu, który teraz napędza te procesy.

Zazwyczaj tego typu galaktyka charakteryzuje się jednorodnym wyglądem na niebie i składa się głównie ze starych, czerwonawych gwiazd. Jednak NGC 1222 z pewnością nie należy do takich obiektów – pod żadnym pozorem nie można nazwać jej nudną. Obserwacje tej galaktyki przedstawiają charakterystyczne cechy bardzo niedawnego procesu formowania gwiazd na wielką skalę. Powodem tej burzliwej aktywności jest fakt, że galaktyka NGC 1222 nie jest sama – zawiera bowiem trzy kompaktowe regiony, z których każdy wydaje się być centralnym jądrem galaktyki.

Choć osobliwe cechy tej galaktyki zauważono po raz pierwszy na zdjęciach, nie można było dostrzec takich szczegółów jakie teraz możemy dostrzec za pomocą teleskopu Hubble’a. Zdjęcie wykonane przez Hubble’a umożliwia nam dostrzeżenie zaskakującej struktury tej galaktyki, podkreślone przez jej barwną historię. Na gładkim, jednorodnym tle starych gwiazd pierwotnej galaktyki soczewkowatej wyraźnie widzimy ciemne włókna pyłu i jasne włókna gazu, które wiążą się z silnymi procesami gwiazdotwórczymi.