Biało-niebieski kształt po środku kadru to płaszczyzna Drogi Mlecznej (po lewej widać zgrubienie centralne); żółte i zielone kropki przedstawiają rozkład galaktyk w pobliskim wszechświecie. Literami VSC zaznaczono supergromadę w Żaglu (Vela Supercluster) schowaną za płaszczyzną Galaktyki. Literami SC zaznaczono supergromadę Shapleya – kolejną masywną strukturę pobliskiego wszechświata. Źródło: Australian National University

Naukowcy z Australian National University (ANU) stanowią część międzynarodowego zespołu astronomów, który odkrył jedną z największych supergromad galaktyk w pobliżu Drogi Mlecznej.

Prof. Mattew Colless z ANU mówi, że supergromada w Żaglu, która do niedawna pozostawała niezauważona będąc schowaną za gwiazdami i pyłem tworzącymi dysk Drogi Mlecznej, to potężna masa wpływająca na ruch Drogi Mlecznej w przestrzeni.

„To jedno z największych  skupisk galaktyk we Wszechświecie – możliwe, że największe w pobliżu Drogi Mlecznej, ale to jeszcze musimy potwierdzić,” mówi prof. Colless z ANU.

„Grawitacja supergromady w Żaglu może tłumaczyć różnice między zmierzonym ruchem Drogi Mlecznej w przestrzeni, a ruchem przewidzianym na podstawie rozkładu wcześniej znanych galaktyk.”

Prof. Colless wykorzystał teleskop AAT (Anglo-Australian Telescope) do zmierzenia odległości do wielu galaktyk w celu potwierdzenia, że w Żaglu faktycznie znajduje się supergromada. Następnie zajął się pomocą przy szacowaniu wpływu supergromady na ruch Drogi Mlecznej.

W badaniach wzięli udział astronomowie z RPA, Australii i Europy. W 2017 roku rozpoczną się dwa australijskie przeglądy nieba, które potwierdzą rozmiary supergromady w Żaglu.

„TAIPAN – przegląd nieba w zakresie optycznym będzie mierzył odległości do galaktyk na większym obszarze wokół supergromady, natomiast WALLABY – przegląd w zakresie radiowym będzie wpatrywał się w serce supergromady przenikając przez najgęstsze obszary Drogi Mlecznej.”

Wyniki badań opublikowano w periodyku Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Źródło: ANU