Pewnego bezchmurnego wieczora w kwietniu 1789 roku słynny astronom William Herschel jak wielokrotnie wcześniej kontynuował przegląd nocnego nieba poszukując nowych obiektów kosmicznych – poszukiwania zakończyły się sukcesem! Zaobserwował bowiem tę jasną galaktykę spiralną – NGC 4707 – skrywającą się w gwiazdozbiorze Psów Gończych (Canes Venatici). NGC 4707 leży około 22 milionów lat świetlnych od Ziemi.

NGC to skrót od „New General Catalogue of Nebulae and Clusters of Stars” czyli Nowego Katalogu Ogólnego Mgławic i Gromad Gwiazd.

Ponad dwieście lat później, Kosmiczny Teleskop Hubble’a jest w stanie zlokalizować i obserwować tę samą galaktykę dużo bardziej szczegółowo niż robił to Herschel. Dzięki mocom obserwacyjnym tego teleskopu możemy docenić  szczegóły i charakterystykę tej galaktyki.

Herschel pisał NGC 4707 jako „niewielką, gwiezdną” galaktykę; aktualnie jest ona sklasyfikowana jako galaktyka spiralna (typ Sm), jej kształt, centrum i ramiona spiralne są bardzo rzadkie i niewyraźne, a zgrubienie centralne jest w tym przypadku albo bardzo małe albo w ogóle nie istnieje.

Niebieskie smugi widoczne w kadrze to obszary, w których zachodzą intensywne procesy gwiazdotwórcze.

Zdjęcie: ESA/Hubble & NASA