Jeden z mniej znanych gwiazdozbiorów – Psy Gończe (Canes Venatici) stanowi dom dla wielu różnych obiektów głębokiego nieba, w tym także tej pięknej galaktyki znanej jako NGC 4861. Astronomowie wciąż zastanawiają się jak ją zaklasyfikować. Podczas gdy jej cechy fizyczne takie jak masa, rozmiar i prędkość rotacji – wskazują, że jest to klasyczna galaktyka spiralna, z wyglądu przypomina ona bardziej kometę z gęstą, jasną „głową” i słabszym, ciemniejszym „ogonem”. To z kolei cechy bardziej typowe dla karłowatych galaktyk nieregularnych.

Choć niewielkich rozmiarów i chaotyczne, galaktyki takie jak NGC 4861 stanowią wyjątkowo ciekawe obiekty badań dla astronomów. Małe galaktyki charakteryzują się mniejszym potencjałem grawitacyjnym, a to znaczy, że obiekty je tworzące potrzebują znacznie mniej energii, aby się w nich poruszać. W wyniku tego, poruszanie się wewnątrz, w pobliżu czy przez takie małe galaktyki jest stosunkowo łatwe – oznacza to, że dużo łatwiejsze jest znalezienie w nich strumieni i wypływów energetycznych cząsteczek znanych jako wiatry galaktyczne.

Owe wiatry galaktyczne mogą być napędzane przez trwające procesy gwiazdotwórcze, które angażują potężne ilości energii. Nowe gwiazdy powstają w jasnej, kolorowej 'głowie’ NGC 4861 emitując przy tym strumienie szybkich cząstek, które odpływają dołączając do bardziej ogólnego wiatru galaktycznego. Choć NGC 4861 byłaby idealną kandydatką do badania takich wiatrów, w ramach ostatnich badań nie udało się odnaleźć w niej żadnych oznak wiatrów galaktycznych.

Źródło: NASA Goddard Space Flight Center