Procesy gwiazdotwórcze w włóknach RCW106

Praktycznie na całej powierzchni powyższego zdjęcia wykonanego przez kosmiczne Obsrwatorium Herschel widać powstające i rozpoczynające swoje życie młode gwiazdy. W kadrze uchwycono potężny obłok molekularny RCW106, masywne skupisko gazu i pyłu znajdujące się prawie 12 000 lat świetlnych od nas w kierunku gwiazdozbioru Węgielnicy.

Kosmiczny pył, pomniejszy lecz kluczowy składnik materii międzygwiezdnej  przenikającej Drogę Mleczną, jasno świeci w zakresie podczerwonym. Śledząc blask pyłu za pomocą instrumentów Herschela czułych na podczerwień, astronomowie mogą szczegółowo badać miejsca narodzin nowych gwiazd.

Całe zdjęcie usiane jest gęstymi skupiskami międzygwiezdnej mieszaniny gazu i pyłu, w których powstają nowe gwiazdy. Najjaśniejsze fragmenty charakteryzujące się niebieską poświatą ogrzewane są przez silne promieniowanie nowo powstałych gwiazd znajdujących się w ich wnętrzach. Czerwone obszary są natomiast nieco chłodniejsze.

Delikatne kształty widoczne na całym zdjęciu są wynikiem promieniowania i silnych wiatrów młodych gwiazd, które są w stanie wycinać bąble i inne kształty w otaczającej je materii międzygwiezdnej.

Spośród różnych jasnych, niebieskich regionów, ten znajdujący się najbardziej po lewej znany jest jako G333.6-0.2 i jest jedną z najjaśniejszych części podczerwonego nieba. Za jej jasnością stoi gromada gwiazd, która jest domem co najmniej kilkunastu młodych i bardzo jasnych gwiazd, które łącznie ogrzewają otaczające je gaz i pył.

Wydłużone i cienkie struktury – włókna – wyróżniają się na tle burzliwego gazu i pyłu – stanowiąc najgęstsze fragmenty tego obłoku gwiazdotwórczego. T właśnie wzdłuż tych włókien, usianych licznymi jasnymi, kompaktowymi jądrami, powstają nowe gwiazdy.

Powyższe zdjęcie wykonane jest z obserwacji na długści 70 mikronów (niebieski), 160 mikronów (zielony) i 250 mikronów (czerwony).