22 lutego br. astronomowie ogłosili, że ultra-chłodny karzeł TRAPPIST-1 okrążany jest przez aż siedem planet o rozmiarach zbliżonych do Ziemi, najprawdopodobniej skalistych. Odkrycie możliwe było dzięki wykorzystaniu Kosmicznego Teleskopu Spitzer i teleskopów naziemnych. Od grudnia 2016 roku tę samą gwiazdę obserwował także poszukujący na co dzień planet kosmiczny teleskop Kepler. Od wczoraj dane zebrane przez Keplera dostępne są także dla całej społeczności naukowej.

W okresie od 15 grudnia 2016 roku do 4 marca 2017 roku kosmiczny teleskop Kepler realizujący  misję K2, zbierał dane o niewielkich zmianach jasności gwiazdy spowodowanych przez tranzytujące na jej tle planety. Te dodatkowe obserwacje mogą umożliwić badaczom uściślenie wcześniejszych pomiarów sześciu planet, ich okresów orbitalnych i masy siódmej i najodleglejszej planety. Oprócz tego dane dostarczają nowych wiadomości o aktywności magnetycznej gwiazdy TRAPPIST-1.

Naukowcy i entuzjaści z całego świata z niecierpliwości czekają na wszystkie informacje dotyczące tych nowych planet typu ziemskiego –  mówi Geert Barentsen, badacz misji K2 z NASA Ames Research Center w Moffett Field w Kalifornii. Dostarczenie surowych danych z misji K2 w jak najkrótszym czasie było naszym priorytetem. Chcieliśmy aby badacze jak najszybciej to możliwe mogli zdefiniować dalsze plany badawcze. Dzięki temu szeroka publika może razem z nami obserwować proces odkrywania nowych informacji.

Opublikowanie surowych, nieskalibrowanych danych pomoże astronomom przygotować wnioski obserwacyjne na wykorzystanie teleskopów naziemnych do obserwacji układu podczas nadchodzącej zimy. Standardowa obróbka danych z Keplera powinna zakończyć się w połowie maja i dopiero wtedy w publicznym archiwum pojawią się skalibrowane dane.

Okres obserwacyjny K2 Campaign 12 obejmuje 74 dni monitoringu. To najdłuższy, niemal nieprzerwany zestaw obserwacji układu TRAPPIST-1, który pozwoli badaczom dokładniej zbadać oddziaływania grawitacyjne między siedmioma planetami poszukać ewentualnych dodatkowych planet w tym układzie.

TRAPPIST-1 nie była zaplanowanym celem obserwacyjnym dla Keplera. Wstępne współrzędne fragmentu nieba obserwowanego w ramach Kampanii 12 zostały ustalone w październiku 2015 roku. Wtedy jeszcze nikt nie wiedział o istnieniu planet w pobliżu gwiazdy TRAPPIST-1.

Jednak w maju 2016 roku, kiedy ogłoszono odkrycie trzech planet w układzie TRAPPIST-1 zespoły NASA i Ball Aerospace wprowadziły zmiany i przetestowały komendy, które miały być wprowadzone do systemu operacyjnego Keplera zmieniając nieznacznie ustawienie teleskopu w trakcie Kampanii 12. W październiku 2016 roku Kepler był gotowy i oczekiwał na rozpoczęcie badań naszego intrygującego sąsiada w gwiazdozbiorze Wodnika.

Mieliśmy szczęście, że Kepler był w stanie obserwować układ TRAPPIST-1. Pole obserwacyjne Kampanii 12 zostało ustalone po ogłoszeniu odkrycia pierwszych planet krążących w układzie TRAPPIST-1, a społeczność naukowa już składała wnioski obserwacyjne uwzględniające określone cele w obserwowanym fragmencie nieba –  mówi Michael Haas, dyrektor biura naukowego misji Kepler i K2 w Ames.

Dodatkowe pomiary uściślające znane już parametry planet krążących wokół TRAPPIST-1 pozwolą astronomom zaplanować dalsze badania układu TRAPPIST-1 za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba.

W trakcie Kampanii 12, promień kosmiczny zresetował oprogramowanie teleskopu powodując pięciodniową przerwę w zbieraniu danych naukowych. To czwarte tego typu zdarzenie od startu misji Kepler w marcu 2009 roku.