Pierwsze wyniki badań w ramach projektu Breakthrough Listen

Zespół badaczy pracujących nad projektem Breakthrough Listen opublikowała wstępne wyniki badań po przeanalizowaniu kilku petabajtów danych zebranych za pomocą trzech teleskopów wykorzystywanych w ramach projektu. Wyniki badań zostały udostępnione na stronie projektu, a także czekają na publikację w periodyku Astrophysical Journal.

Projekt Breakthrough Listen został ogłoszony w 2015 roku przy wsparciu Stephena Hawkinga oraz Jurija Milnera, rosyjskiego miliardera, który wraz z innymi udziałowcami przekazał na planowany na 10 lat projekt kwotę 100 milionów dolarów. W ciągu ostatnich dwóch lat Teleskop Parkes w Australii, Green Bank Telescope w USA oraz Automated Planet Finder w Obserwatorium w Lick także w USA systematycznie nasłuchiwały sygnałów radiowych z przestrzeni kosmicznej w nadziei, że któryś z nich może pochodzić od obcych cywilizacji.

Kierując teleskopy w stronę 692 gwiazd zebrano kilka petabajtów danych.Każda z gwiazd obserwowana była trzykrotnie przez pięć minut. Jak dotąd zespół wyznaczył 1709 gwiazd do zbadania. Gwiazdy zostały podzielone na dwie kategorie: gwiazdy znajdujące się w odległości maksymalnie 16 lat świetlnych od Słońca oraz gwiazdy należące do próbki gwiazd ciągu głównego w odległości maksymalnie 163 lat świetlnych.

O członkach zespołu było głośno w zeszłym roku, kiedy to dostrzegli nieregularne ciemnienie Gwiazdy Tabby – późniejsze badania wskazywały jednak, że mogą to być fragmenty komet na orbicie gwiazdy, a nie sygnały od obcej cywilizacji.

Zespół donosi, że jak dotąd jego członkowie zidentyfikowali 11 sygnałów, którym warto przyjrzeć się bliżej, jednak jak na razie żaden z nich raczej nie stanowi próby komunikacji ze strony obcej cywilizacji. Sam proces analizowania danych jest dość prosty i bezpośredni – najpierw, od naturalnych sygnałów oddzielane są sztuczne poprzez poszukiwanie nieregularności takich jak modulacja czy pulsowanie sygnału. Następnie naukowcy upewniają się, że owe nieregularności nie powstają na Ziemi. Oprogramowanie służące do analizy danych jest otwarte (open source), więc może z niego skorzystać każdy, kto ma na to ochotę.

Źródło: Breakthrough Listen

• Major Bień

Czyli nadal cisza w eterze 🙂
    A co jeśli jesteśmy pierwszą cywilizacją we Wszechświecie :O wszak Wszechświat jest całkiem młody.

• Rrradek

Owszem, taka możliwość też istnieje, ale jakby nie patrzeć, Słońce jest dużo młodsze, i takie Słońca były także dużo wcześniej i w tym wieku co Słońce teraz wiele gwiazd było już dużo wcześniej.

• Tomasz Wojtkowiak

Nasłuchiwanie 3×5 minut raczej nie gwarantuje znalezienia czegokolwiek, wymaga sporego szczęścia. Do tego próbka 1709 gwiazd w skali naszej galaktyki również nie jest zbyt duża. W efekcie znalezienie w ten sposób cywilizacji poza ziemskiej będzie raczej wygraną w kosmicznego totolotka, a brak wyników nie potwierdzi absolutnie nic (bo może na planetach przy tych gwiazdach są cywilizacje o zbyt niskim stopniu rozwoju, używające innych sposobów komunikacji, izolacjonistyczne itd. itp.)

Jest w tym też druga strona: niewielka stosunkowo próbka a już pentabajty danych. To pokazuje jaki jest stopień skomplikowania takich badań i znowu jak niskie jest prawdopodobieństwo wyszukania sygnału (hipotetycznie załóżmy nasłuchiwanie wszyskich gwiazd w galaktyce i wyobraźmy sobie ilość danych to przetworzenia).

• marek