Sonda Dawn obserwuje Ceres w opozycji

Powyższy film złożono ze zdjęć wykonanych kamerami sondy Dawn z pozycji dokładnie między Słońcem a powierzchnią Ceres. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

29 kwietnia br. sonda Dawn obserwowała Ceres z punktu znajdującego się dokładnie na linii łączącej Słońce i Ceres. Specjaliści z zespołu misji skierowali sondę na specjalną orbitę umożliwiającą przyjrzenie się z bliska i z nowej perspektywy kraterowi Occator, w którym znajdują się najjaśniejsze kropki na powierzchni tej planety karłowatej.

Najnowszy film złożono ze zdjęć wykonanych w opozycji. W zdjęciach wzmocniono kontrast aby podkreślić różnice jasności między poszczególnymi obszarami na powierzchni. Jasne kropki w kraterze Occator szczególnie wyróżniają się na względnie jednorodnym tle. Zdjęcia zostały wykonane z odległości około 20 000 kilometrów od powierzchni.

Opierając się na danych zebranych za pomocą teleskopów naziemnych oraz sond, które wcześniej badały inne planety w opozycji, naukowcy prawidłowo przewidzieli, że powierzchnia Ceres w tej konfiguracji będzie wydawała się znacznie jaśniejsza. Ten wzrost jasności zależy od rozmiaru ziaren materiału pokrywającego powierzchnię jak i od jego porowatości.

Obserwacje powierzchni Ceres prowadzone przez sondę Dawn od ponad dwóch lat składają się ze zdjęć wykonanych w największej liczbie konfiguracji, pod największą liczbą kątów oświetlania spośród prawie wszystkich obiektów Układu Słonecznego. Dzięki temu naukowcy zyskali możliwość dokładnego zbadania właściwości materii pokrywającej powierzchnię największej planety karłowatej krążącej w Pasie Planetoid. Analiza zebranych danych wciąż trwa.

Źródło: NASA/JPL

• Tomasz Wojtkowiak

Wysłali by tam ekipę, Stacja Ceres sama się nie zbuduje.

• Rrradek