Łazik Opportunity minął ten mały, stosunkowo młody krater dokładnie po 45 latach od księżycowej misji Apollo 16. Zespół kontroli łazika postanowił nazwać ten obiekt Kraterem Orion na cześć modułu lądownika księżycowego z misji Apollo 16. Zdjęcie wykonane za pomocą kamery panoramicznej PanCam. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Cornell Univ./Arizona Statu Univ.

Łazik marsjański Opportunity przejachał w pobliżu młodego krateru, kiedy akurat na Ziemi świętowano 45. rocznicę misji Apollo 16 na Księżyc.

Zespół naukowy łazika Opportunity nieformalnie nazwał ten obiekt marsjański Kraterem Oriona. Nazwa ta miałaby uczcić moduł księżycowy misji Apollo 16, który bezpiecznie dowiózł astronautów Johna Younga i Charlesa Duke’a na i z powierzchni Księżyca w kwietniu 1972 roku. Podczas tej misji Ken Mattingly pilotował moduł dowodzenia Casper, który pozostał na orbicie wokół Księżyca.  Orion to także nazwa nowego pojazdu NASA, który będzie w stanie przetransportować ludzi w dalsze ostępy przestrzeni kosmicznej.

Charles Duke przy krawędzi Krateru Plum. Zdjęcie: J. Young

Kamera panoramiczna łazika Opportunity – PanCam – wykonała zdjęcia, które posłużyły do wykonania tej panoramy Krateru Oriona w dniu 26. kwietnia 2017 r. Sam krater ma średnicę około 27 metrów, a jego wiek szacuje się na mniej niż 10 milionów lat.

Okazuje się, że Krater Oriona ma niemal te same rozmiary co Krater Plum na Księżycu zbadany przez Johna Younga i Charlesa Duke’a podczas pierwszego z ich trzech spacerów księżycowych – mówi Jim Rice, członek zespołu naukowego misji Opportunity z Planetary Science Institute w Tucson w Arizonie.

Rice przesłał Duke’owi panoramiczną mozaikę Krateru Oriona, na co Rice odpisał: To fantastyczne. Co za wspaniała robota! Chciałbym móc stanąć na krawędzi Oriona tak jak stałem na krawędzi Krateru Plum 45 lat temu.