Mozaika złożona ze zdjęć Jowisza wykonanych przez wąskokątną kamerę zainstalowaną na pokładzie sondy Cassini w dniu 29. grudnia 2000 roku.

Zaledwie kilka dni po uczczeniu okrągłego roku od wejścia na orbitę wokół Jowisza, sonda Juno przeleci bezpośrednio nad Wielką Czerwoną Plamą, ikoniczną burzą o średnicy 16 000 kilometrów. Będzie to pierwsze zbliżenie do tego niesamowitego tworu atmosferycznego monitorowanego już od 1830 roku a istniejącego prawdopodobnie od ponad 350 lat.

„Tajemnicza Wielka Czerwona Plama na Jowiszu to prawdopodobnie najbardziej znana jego cecha.” mówi Scott Bolton, główny badacz misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio. „To rozległa burza od wieków wiruje w atmosferze największej planety Układu Słonecznego. Teraz Juno i jej potrafiące zajrzeć pod chmury instrumenty  zbliżą się do niej i spróbują zajrzeć wgłąb oka cyklonu. Być może pomogą nam zrozumieć procesy odpowiadające za jej istnienie.”

Zebranie danych o Wielkiej Czerwonej Plamie stanowi element szóstego przelotu sondy Juno w pobliżu chmur Jowisza. Przez peryjowium (punkt orbity znajdujący się w najmniejszej odległości od środka Jowisza)  sonda przeleci 11 lipca około godziny 3:55 nad ranem naszego czasu. W punkcie peryjowium Juno znajdzie się jakieś 3500 kilometrów nad szczyami chmur. 11 minut i 33 sekundy później sonda znajdzie się już 39 771 kilometrów dalej przelatując nad szczytami chmur Wielkiej Czerwonej Plamy. W tym momencie sonda będzie oddalona od szczytów chmur o 9000 kilometrów. W trakcie przelotu pełną parą będą pracowały wszystkie instrumenty naukowe oraz kamera JunoCam.

5 lipca o godzinie 4:30 nad ranem polskiego czasu sonda Juno będzie obchodziła równy rok od wejścia na orbitę wokół Jowisza. W tym momencie licznik przebytych kilometrów wybije około 114,5 mln kilometrów na orbicie. Sonda Juno wystartowała z Ziemi 5 sierpna 2011 roku z Przylądka Canaveral na Florydzie. W trakcie swojej misji Juno zbliża się nisko nad szczyty chmur Jowisza (na odległość nawet 3400 km). Podczas tych przelotów sonda bada obszary znajdujące się za zasłoną najwyższych warstw chmur oraz zorze polarne. Dzięki temu naukowcy chcą lepiej poznać pochodzenie, strukturę, atmosferę i magnetosferę planety.

Pierwsze wyniki naukowe misji Juno wskazują, że największa planeta w Układzie Słonecznym to prawdziwie burzliwy glob, z intrygująco złożonym wnętrzem, energetycznymi zorzami polarnymi i potężnymi cyklonami na biegunach,