Źródło: ESA/Hubble/NASA

Powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia odległą gromadę galaktyk Abell 2537.

Gromady galaktyk takie jak ta zawierają tysiące galaktyk w różnym wieku, różnych kształtów i rozmiarów, które łącznie charakteryzują się masą tysiące razy większą od masy Drogi Mlecznej. To naprawdę kolosalne zgrupowania galaktyk – największe struktury we Wszechświecie związane ze sobą grawitacyjnie.

Gromady doskonale nadają się do badania tajemniczych zjawisk kosmicznych takich jak ciemna energia czy ciemna materia, które zakrzywiają przestrzeń.  Wewnątrz gromady takiej jak Abell 2537 jest tak dużo masy, że jej grawitacja ma widoczny wpływ na otoczenie. Grawitacja Abell 2537 zakrzywia strukturę czasoprzestrzeni, przez co światło  wokół niej podróżuje po zakrzywionych ścieżkach. Tego typu zjawisko odpowiada za powiększanie obrazu tego co znajduje się daleko za ową gromadą galaktyk, a co nie byłoby dostrzegalne z Ziemi gdyby na drodze nie stanęła gromada galaktyk. Abell 2537 to wyjątkowo wydajna soczewka grawitacyjna, co widać po łukach otaczających centrum gromady. W rzeczywistości są to odległe galaktyki, których obraz został zniekształcony przez pole grawitacyjne gromady Abell 2537.

To spektakularne zdjęcie zostało zarejestrowane za pomocą kamery Advanced Camera for Survyes oraz Wide-Field Camera 3 w ramach programu obserwacyjnego RELICS.