Droga Mleczna i Galaktyka Andromedy przed połączeniem. Źródło: ICRAR

Astronomowie odkryli, że nasza najbliższa sąsiadka – Galaktyka Andromedy – jest mniej więcej tych samych rozmiarów co Droga Mleczna. Dotychczas uważano, że M31 jest dwa-trzy razy większa od Drogi Mlecznej i że nasza własna galaktyka z czasem zostanie pochłonięta przez swoją większą sąsiadkę. Jednak wyniki najnowszych badań opublikowanych wczoraj wyrównują rachunki między dwoma galaktykami.

Badacze odkryli, że masa Andromedy wynosi około 800 miliardów mas Słońca, czyli mniej więcej tyle samo co masa Drogi Mlecznej. Dr Prajwal Kafle, astrofizyki z International Centre for Radio Astronomy Research powiedział, że w ramach badań wykorzystano nową technikę pomiaru prędkości ucieczki z galaktyki. „Gdy wysyłamy rakietę w przestrzeń kosmiczną, musi ona osiągnąć prędkość 11 km/s, aby przezwyciężyć przyciąganie grawitacyjne Ziemi. Nasza galaktyka Droga Mleczna jest ponad bilion razy cięższa od Ziemi, zatem aby przezwyciężyć jej przyciąganie grawitacyjne trzeba osiągnąć prędkość 550 km/s. Wykorzystaliśmy tę technikę do ustalenia masy Andromedy”.

Dr Kafle poinformował, że badania wskazują, że badacze wcześniej przeszacowali ilość ciemnej materii w Galaktyce Andromedy. „Badając orbity gwiazd charakteryzujących się wysoką prędkością, odkryliśmy, że w tej galaktyce jest dużo mniej ciemnej materii niż dotychczas uważaliśmy, zaledwie jedną trzecią tego co wskazywały wcześniejsze obserwacje”. Droga Mleczna i Galaktyka Andromedy to dwie duże galaktyki spiralne w naszym lokalnym Wszechświecie oddalone od siebie zaledwie o  dwa miliony lat świetlnych.

Skoro Galaktyka Andromedy nie jest już uważana za większego brata Drogi Mlecznej, potrzebne są nowe symulacje przedstawiające przebieg procesu zderzenia obu galaktyk. Dr Kafle wykorzystał tę samą technikę do  zmniejszenia szacunków masy Drogi Mlecznej w 2014 roku i twierdzi, że jego najnwsze odkrycia ma istotny wpływ na naszą wiedzę o naszym najbliższym otoczeniu galaktycznym. „Informacje te całkowicie zmieniają naszą wiedzę o grupie lokalnej” dodaje.

Łączące się Droga Mleczna i Galaktyka Andromedy. Źródło: ICRAR

„Dotychczas uważaliśmy, że w Lokalnej Grupie znajduje się jedna dominująca galaktyka, a nasza Droga Mleczna była trochę mniejsza. Teraz ten scenariusz całkowicie się zmienił. To naprawdę ekscytujące, że udało nam się opracować nową metodę pomiaru i nagle 50 lat wiedzy o lokalnej grupie galaktyk zostało całkowicie postawione na głowie”.