W dniu dzisiejszym naukowcy zaprezentowali nowe dowody na gejzery wody tryskające z powierzchni jowiszowego księżyca Europy, rozbudzając nadzieję na możliwość zbadania dżetów pod kątem istnienia życia wewnątrz księżyca drugiej planety od Ziemi.

Od dawna naukowcy uważają, że lodowa powierzchnia Euroopy skrywa słony ocean zawierający dwa razy więcej wody niż oceany na Ziemi.

Zważając na szacowaną ilość ciepłej, ciekłej wody pod grubą na kilka kilometrów lodową powłoką księżyca, Europa uważana jest za najlepszą kandydatkę na drugi glob posiadający życie w Układzie Słonecznym.

Jednak wysłanie zrobotyzowanej sondy, która miałaby wylądować na Europie i przewiercić się przez jej grubą na kilka kilometrów skorupę byłoby dużo droższym i dużo bardziej skomplikowanym przedsięwzięciem niż na przykład przelot przez gejzery wody wyrzucne z wnętrza księżyca i zmierzenie ich składu chemicznego.

Już dwukrotnie NASA donosiła o tym, że w danych z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a odkryła dowody na istnienie gejzerów wody na Europie, aczkolwiek taka interpretacja powodowała wiele dyskusji w środowisku naukowym.

Nowe dane opublikowane w periodyku naukowym Nature Astronomy pochodzą z pomiarów wykonanych z dużo mniejszej odległości podczas przelotu sondy Galileo w pobliżu Europy.

Opisywane dane zostały zebrane podczas najbliższego przejścia sondy Galileo w pobliżu Europy w dniu 16 grudnia 1997 roku, a teraz zostały podobnie przeanalizowane po kątem poszukiwania dowodów na to, że zarejestrowany przez sondę skok spowodowany był przelotem przez gejzer wody.

Sonda wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w 1989 roku w celu zbadania piątej planety od Słońca wraz z dziesiątkami jej księżyców, stała się w 1995 roku pierwszą sondą, która weszła na orbitę wokół gazowego olbrzyma.

Przed końcem misji w 2003 roku zakończonej planowanym wlotem w atmosferę Jowisza, sonda Galileo przesłała na Ziemię pierwsze dane wskazujące na obecność oceanu ciekłej wody pod powierzchnią Europy.

W ramach najnowszych badań, eksperci zmierzyli zmiany pola magnetycznego księżyca oraz fal plazmy zmierzone podczas przelotu sondy Galileo i odkryli, że są one zgodne z sytuacją, w której sonda przelatywałaby przez gejzery.

„Nasze wyniki wskazują na silne dowody obecności gejzerów na Europie. Z pewnością okażą się one przydatne podczas planowania przyszłych misji do Europy, takich jak Europa Clipper czy Jupiterj Icy Moons Explorer, które powinny dotrzeć do niej na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych”.

Źródło: AFP