Wizja artystyczna przedstawiająca potencjalnie sprzyjający życiu egzoksiężyc krążący wokół gazowego olbrzyma. Źródło: NASA GSFC: JAY FRIEDLANDER AND BRITT GRISWOLD

Wszyscy wielokrotnie czytaliśmy o poszukiwaniu życia na egzoplanetach, ale jak sprawa ma się z życiem na egzoksiężycach?

W przyjętym do publikacji w The Astrophysical Journal artykule, badacze z University of California, Riverside oraz University of Southern Queensland zidentyfikowali ponad 100 gazowych olbrzymów, które potencjalnie mogą posiadać księżyce sprzyjające powstaniu życia. Wyniki ich prac wspomogą prace nad projektowaniem przyszłych teleskopów, które będą w stanie wykrywać takie księżyce i poszukiwać na nich biosygnatur – informacji wskazujących na aktywność biologiczną w ich atmosferach.

Począwszy od 2009 roku kiedy to w przestrzeń kosmiczną wysłany został teleskop Kepler, naukowcy zidentyfikowali tysiące planet poza naszym układem słonecznym. Głównym celem misji Kepler jest poszukiwanie planet znajdujących się w ekosferach swoich gwiazd macierzystych, czyli w rejonie przestrzeni, w którym nie jest ani za ciepło ani za zimno na istnienie wody w stanie ciekłym, a tym samym może i życia.

Planety skaliste, podobne do Ziemi stanowią zatem główny, aczkolwiek nie jedyny cel misji. Kolejnym celem mogą być gazowe olbrzymy zidentyfikowane w ramach misji Kepler. Choć same w sobie nie będą kandydatkami na miejsce istnienia życia, to jednak planety podobne do Jowisza, a krążące w ekosferze swojej gwiazdy, mogą posiadać skaliste księżyce (egzoksiężyce), które byłyby idealnym miejscem na powstanie życia.

„Obecnie znamy 175 księżyców krążących wokół ośmiu planet układu słonecznego. Choć większość z nich krąży wokół Saturna i Jowisza, które znajdują się poza ekosferą Słońca, nie musi tak być w każdym układzie planearnym” mówi Stephen Kane, profesor astrofizyki planetarnej w UCR.  „Włączenie skalistych egzoksiężyców w poszukiwanie życia w przestrzeni kosmicznej znacząco poszerzy paletę miejsc, w których możemy tego życia szukać”.

Badacze zidentyfikowali 121 gazowych olbrzymów krążących w ekosferach swoich gwiazd. Przy promieniu trzykrotnie większym od promienia Ziemi, te gazowe olbrzymy występują rzadziej niż planety skaliste, ale oczekuje się, że każdy z nich może posiadać po kilka dużych skalistych księżyców.

„Teraz, kiedy już mamy bazę danych znanych gazowych olbrzymów krążących w ekosferach swoich gwiazd, będziemy mogli wykonywać obserwacje najciekawszych z nich w poszukiwaniu potencjalnych egzoksiężyców. Nasze trwające badnaia pozwolą lepiej zaprojektować przyszłe teleskopy kosmiczne przeznaczone właśnie do wykrywania takich księżyców i do badania ich własności” mówi Michelle Hill z University of Southern Queensland.

Źródło: UCR

A co tam za kulisami Pulsu Kosmosu?

Sprawdź na Puls Kosmosu – Radek OFF