Sonda Hayabusa 2 dotarła do planetoidy Ryugu. Po przebyciu około 3,2 miliarda kilometrów od momentu startu w końcu jest u celu. Dwa małe obiekty spotkały się w przestrzeni kosmicznej w odległości 280 milionów kilometrów od Ziemi.

Zdjęcie 1 przedstawia planetoidę Ryugu sfotografowaną za pomocą szerokokątnej kamery ONC-W1 (Optical Navigation Camera – Wide angle) w dniu 24 czerwca o godzinie 15:00 JST. Na zdjęciu widzimy Ryugu unoszącą się w czerni przestrzeni kosmicznej.

Credit*: JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, Aizu University, AIST

Zdjęcie 2 przedstawia planetoidę Ryugu w obiektywie kamery ONC-T (Optical Navigation Camera – Telescopic) w dniu 24 czerwca o godzinie 00:01 JST. Na tym zdjęciu w końcu znacznie wyraźniej widzimy powierzchnię obiektu. Odległość między sondą a planetoidą w momencie wykonywania tego zdjęcia wynosiła około 40 kilometrów.

Credit : JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, Aizu University, AIST

Komentarz menedżera projektu Hayabusa 2, Yuichi Tsudy

W końcu poznaliśmy kształt planetoidy Ryugu. Z dużej odległości początkowo Ryugu wydawała się okrągła, a następnie stopniowo zamieniała się w kwadrat, aby na końcu przyjąć w naszych obiektywach kształt przypominający fluoryt. Na nowych zdjęciach widzimy kratery, pojedyncze skały i zmienność charakterystyki powierzchni w zależności od miejsca. Taki kształt Ryugu jest dla nas zaskoczeniem i stawia przed naszymi inżynierami nowe wyzwania.

Przede wszystkim, oś rotacji planetoidy jest prostopadła do orbity. Fakt ten zwiększa stopnie swobody do lądowania i opuszczania lądownika. Z drugiej strony, w pobliżu równika znajduje się szczyt i kilka dużych kraterów, przez co wybór punktów lądowania staje się jednocześnie interesujący i utrudniony. Globalnie, planetoida także ma kształt fluorytu. Oznacza to, że kierunek grawitacji na dużych obszarach powierzchni planetoidy nie będzie ustawiony pionowo w dół. Dlatego też konieczne jest szczegółowe badanie tych właściwości przed sformułowaniem przyszłych planów działania.

Zespół projektu Hayabusa 2 jest zafascynowany wyglądem Ryugu, a morale członków zespołu rośnie w obliczu stojących przed nimi wyzwań. Wraz z wami jako pierwsi z bliska obejrzeliśmy planetoidę Ryugu.

Źródło: JAXA